Ny kartläggning: Riksdagspartierna om skolmaten

11 mars 2014

Annie Lööf gömde blodpudding i servetten, Jonas Sjöstedt älskade palt och Gustav Fridolin levde på hamburgare under sina gymnasieår. Partitopparnas egna skolmatsminnen finns med i Skolmatens Vänners kartläggning av riksdagspartiernas visioner för de svenska skolmåltiderna.

Skolmatens kvalitet är en ständigt aktuell fråga för elever, föräldrar och allmänhet. Hur skolmaten blir på tallriken är ofta direkt kopplat till vilka politiska beslut som tas i kommunerna och på riksnivå. Skolmatens vänner vill se skolmåltiderna högt upp på den politiska agendan inför valet och klargör därför i en intervjuserie var partierna står.

Intervjuerna publiceras fortlöpande på www.skolmatensvanner.se med start idag. Först ut är Annie Lööf, Centerpartiet och Gustav Fridolin, Miljöpartiet.

- Maten ska i största möjliga utsträckning tillagas på plats. Skolorna ska kunna köpa råvaror så nära och lokalt som möjligt, säger Annie Lööf.

Även Gustav Fridolin är inne på att styra upp upphandlingarna i kommunerna, men går ännu längre och menar att lagen måste skrivas om:

- Till att börja med så är det absurt att vi på svenska skolor serverar mat som skeppats över halva Europa, och med metoder som vi inte accepterar i Sverige.

För ytterligare information, kontakta

Annika Unt Widell, Skolmatens Vänner annika.unt@skolmatensvanner.se, 0702-37 99 29

Skolmatens Vänner arbetar för att främja maten i skolor och förskolor. Verksamheten bedrivs av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF - en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna.