Skolon AB (publ) publicerar kvartalsrapport per 30 juni 2024

Skolon AB (publ) publicerar idag sin kvartalsrapport för det andra kvartalet 2024, vilken visar på en fortsatt stark organisk tillväxt.

Skolons vd Oliver Lundgren kommenterar:

- Vårt fokus på tillväxt och att utöka vår marknad ger resultat. Under det andra kvartalet fortsatte omsättningen från marknader utanför Sverige samt antalet betalande användare och ARPPU öka. Vi kan därmed summera en stark organisk tillväxt för det första halvåret 2024. Utöver det har vi under kvartalet kunna ta ett antal viktiga steg framåt i olika satsningar på produktutvecklingssidan, som bygger ett starkare erbjudande för framtiden. Detta bland annat genom spännande nyheter inom AI-området, samt att vi slutfört vårt ISO-certifieringsarbete. Certifieringen är en viktig kvalitetsstämpel och ger direkt nya användningsmöjligheter för våra kunder i Sverige.

Andra kvartalet 2024

Den redovisade nettoomsättningen uppgick till 40,1 (24,2) Mkr, en ökning med 15,9 Mkr eller 65,9%, varav 100% är organisk tillväxt.

Redovisat EBITDA uppgick till -1,7 (-2,2) Mkr. Motsvarande rörelseresultat uppgick till -2,7 (-3,2) Mkr.

Redovisat resultat per aktie uppgick till -0,10 (0,45) kr för årets andra kvartal.

Redovisat kassaflöde från den löpande verksamheten för andra kvartalet uppgick till -0,3 (3,7).

Januari - juni 2024

Nettoomsättningen uppgick till 63,7 (38,7) Mkr, en ökning med 25,0 Mkr eller 64,5%.

EBITDA uppgick till -3,5 (-3,3) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till -5,7 (-5,2) Mkr.

Resultat per aktie uppgick till -0,21 (0,37)kr för årets första sex månader.

Kassaflödet för den löpande verksamheten uppgick till -5,4 (3,6) Mkr. Under det andra kvartalet föregående år reglerades mellanhavanden avseende det avyttrade dotterbolaget Svensk Talteknologi AB vilket påverkade rörelsekapitalet positivt.

Redovisad nettokassa uppgick till 21,5 (44,6) Mkr vid periodens slut. Vid årsstämman i april månad beslutades att fastställa förslag om utdelning med 0,56 kr per aktie. Detta innebar en total utdelning till aktieägare med 14,9 Mkr som betalades ut under maj månad.

Antalet betalande användare uppgick till 778 336 (674 158) vid perioden slut, en ökning med 15,5% jämfört med Q2 2023.

Snittintäkt per användare (ARPPU) uppgick till 160 (110) kr, beräknat på intäkterna under de senaste 12 månaderna.

Omräknade siffror, för att tydliggöra effekterna av det under andra kvartalet 2023 avyttrade Svensk Talteknologi AB, redovisas i tabellform på sida 18 i kvartalsrapporten.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024

Årsstämma för Skolon AB (publ) hölls den 24 april 2024. Vid stämman beslutades att fastställa resultat- och balansräkningen, samt föreslagen utdelning med 0,56 kr per aktie.

Vid årsstämman röstades en ny ledamot in till bolagets styrelse. Heidi Rundt, vd för Hyper Island, kommer därmed bidra med sin erfarenhet av att leda utbildningsföretag i internationell miljö och expansion.

Ida Thomasdotter Jansson, tidigare Financial Manager på bolaget, tog rollen som ny CFO i Skolon-koncernen, med start 1 maj 2024. Emelie Gustafsson lämnade därmed positionen som CFO, men behåller rollen som IR-ansvarig i bolaget.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Nytt avtal tecknades på den norska marknaden av region Haugalandet. Det innebär ca 15 000 nya användare till plattformen, vilket ger ett enklare och säkrare digitalt lärande för lärare och elever i 9 kommuner.

Engelska samarbetspartnern OLC har meddelat att de inte avser att förlänga det avtal som löper till och med årsskiftet, beroende på en målsättning att decentralisera avtalstecknandet. Bolaget för därför nu diskussioner med respektive MAT (en engelsk organisationsform för att bedriva en eller flera skolor) som omfattas av avtalet. Mer om detta finns att läsa i vd-kommentarerna på sidan 5.

Under tredje kvartalet har Skolon erhållit godkänd ISO-certifiering inom informationssäkerhet (ISO/IEC 27001:2022). Detta är en viktig kvalitetsstämpel inom ett högt prioriterat område. Detta ger Skolon bland annat möjlighet att vara medlem i Fidus Federationsråd, som är Skolverkets gemensamma federation för enklare inloggning till de digitala nationella proven.

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig på https://skolon.com/rapporter.

Denna information är sådan information som Skolon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU’s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande klockan 08.00 CEST den 20 augusti 2024.