Skolon erhåller ISO-certifiering för informationssäkerhet enligt ISO 27001

Skolon AB (publ) erhåller certifiering enligt ISO 27001, vilket innebär att bolaget uppfyller de högt ställda kraven inom informationssäkerhet som omfattar sekretess, integritet, tillgänglighet och skydd av tillgångar. Den slutförda certifieringen innebär också att Skolon blivit godkända som medlemmar i Skolverkets interfederation Fidus, vilket möjliggör inloggning från Skolon direkt till lösningen för digitala nationella prov.

Att ISO-certifiera sin verksamhet möjliggör ett mer effektivt arbetssätt rörande säkerhetsfrågor och innebär därmed också en ökad trygghet för kunder.

ISO 27001 är en standard för informationssäkerhet, som innebär upprättande, införande, underhåll och ständigt förbättringsarbete rörande IT, dataskydd och säkerhet. Den innehåller även krav för bedömning och behandling av informationssäkerhetsrisker. Den kan också användas för bedömning av en organisations förmåga att uppfylla informationssäkerhetskrav, både internt och för externa parter.

Den slutförda certifieringen innebär enligt tidigare beslut från Skolverkets federationsråd att Skolon är antagna som medlemmar i Fidus, som är Skolverkets federation för inloggning till digitala nationella prov. Detta ger dels möjligheten att erbjuda svenska skolhuvudmän en mer komplett lösning för genomförandet av digitala nationella prov, men också en starkare infrastrukturlösning för inloggning till andra myndighetstjänster.

Skolons vd Oliver Lundgren ser flera fördelar med certifieringen:

- Vi lägger stor vikt vid det förtroende vi får från våra kunder. Genom certifieringen skapas tydligare strukturer och processer kring de sedan tidigare högt ställda kraven vi har rörande säkerhet inom bolaget - och så även gällande arbetet tillsammans med våra kunder och samarbetspartners. Med ledningssystemet för ISO kan vi arbeta ännu mer effektivt med vårt förebyggande arbete och bli ännu bättre rustade för framtiden, vilket kommer alla användare till godo. Dessutom innebär den slutförda certifieringen direkt nya användningsmöjligheter för våra kunder i Sverige.