• Skolon/

Skolon ingår internationellt partnerskap med Canva - den globala plattformen för visuell kommunikation

Edtech-bolaget Skolon AB (publ) inleder ett internationellt samarbete med Canva, tjänsten som snabbt vuxit till att bli ett av de främsta verktygen för design och innehållsskapande i stor skala. Partnerskapet innebär att Canvas produkterbjudande för skola och utbildning blir tillgängligt via Skolons plattform.

Canva är en gratis onlineplattform för visuell kommunikation och samarbete, med målet att ge alla i världen möjlighet att designa. Canva finns idag tillgängligt i 190 länder världen över och har mer än 190 miljoner aktiva användare per månad. Plattformen gör det enkelt för användare att skapa egen design för allt ifrån dokument, presentationer, innehåll till sociala medier, material för tryck, med mera. Canva har också introducerat en uppsättning AI-drivna verktyg, som förenklar och automatiserar funktioner för designarbete som tidigare tagit lång tid för användare att skapa från grunden och på egen hand.

Skolons vd Oliver Lundgren ser fram emot samarbetet av flera anledningar:

- Canva delar samma syn på skola och utbildning som vi; att kunna ge lika möjligheter för alla elever. Canva ger användare superkrafter att nyttja sin kreativitet på bästa sätt, vilket också blir en bidragande styrka till elevernas skolarbete, oavsett ämne. Vi är glada över att kunna dela med oss av nyheten om samarbetet, då vi har många användare som har önskat att kunna nå och använda Canva via Skolon.

Integrationsarbetet är påbörjat och förväntas vara klart under hösten 2024. Det innebär att alla Skolon-användare får ännu enklare tillgång till Canva direkt via Skolons plattform, på samma ställe som alla sina övriga digitala skolverktyg och läromedel. För Canvas del innebär det möjlighet att nå ut till fler och nya kunder via Skolons plattform och app store.