• Skolon/

Världspremiär för Skolon - en unik tjänst för digitalt innehåll till skolan

Skolon är en ny unik tjänst för digitalt innehåll till svenska skolor.Den 14 april är det världspremiär på SETT i Stockholm, som är Skandinaviens största mässa inom det moderna och innovativa lärandet.

- Vi har utvecklat en unik och helt ny samlingsplats skapad för en digital skolvärld där vi samlar digitala resurser som gör skolan enklare och roligare, säger Peter Mattisson, en av grundarna till Skolon.

Både lärare och elever upplever idag svårigheter att hitta och få tillgång till bra digitala resurser att använda i lärandet. Skolor brottas med höga kostnader för att beställa, installera och administrera olika former av program från olika leverantörer.

- Med Skolon når du dina digitala verktyg direkt. Utan krångel. Du kan fokusera mer på lärandet och mindre på administrationen, säger Peter Mattisson.

Skolon är en oberoende samlingsplats som är unik för varje skola. Här finns applikationer, program och tjänster som förbättrar skolan. Produkterna kommer från både små och stora, kända och okända leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala programvaror som är bra för skolans värld.

- Det känns roligt och spännande med ett nytt innovativt företag på NetPort Science Park. En neutral samlingsplats för digitala lärresurser är positiv för både företag och skolor. Många företag som utvecklar digitala produkter för skolan har svårt att nå fram till skolor. Jag är övertygad om att Skolon är ett mycket positivt bidrag till ett bättre fungerade eko-system för lärande, säger Niclas Melin som driver initiativet Digitala Lärmiljöer på NetPort Science Park.

Kom och upplev Skolon i monter L:36 på SETT i Stockholm som startar den 14 april. Grundare och nyckelaktörer inom Skolon finns på plats för intervjuer, samtal och demo.