Fyra av fem lärare: Arbetsbördan orimligt hög

Över hela landet slår lärare larm om en ohållbar arbetssituation.

Åtta av tio lärare (81 procent) upplever att arbetsbördan är orimligt hög, enligt en undersökning från Lärarnas Riksförbund som presenteras i tidningen Skolvärden.

– Jag tror att många politiker börjar förstå att det är en ohållbar situation, men vi har inte sett några effekter än. Alla säger att det är någon annan som borde göra något. Det blir ett moment 22-läget, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

I Örebro, där det är det ännu värre än riksgenomsnittet, visar en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund i Örebro att så många som 90 procent av lärarna upplever för hög stress, att 75 procent sover dåligt på grund av jobbet och att 62 procent av gymnasielärarna går till jobbet trots att de är sjuka.

– Jag har 675,5 undervisningstimmar och det blir bara fler och fler. Jag är förundrad över att det aldrig tar stopp, säger Lars Lindgren, gymnasieläraren på Karolinska skolan i Örebro.

Johanna Alkan Olsson, föreståndare för Arbetsmiljöhögskolan, har en tydlig bild av varför lärarnas arbetssituation ser ut som den gör: täta reformer, ökade krav på pedagogisk dokumentation och ett otydligt huvudmannaskap.

– I forskningen vet vi att det finns en kostnad för att ändra på saker. Och ju mer man ändrar, desto större blir den kostnaden. Skolan är inte en fabrik, den är ett produktionssystem med enbart människor, säger hon.

I Örebro, liksom på ett stort antal andra platser i landet, har Arbetsmiljöverket nyligen beslutat om ett föreläggande med vite om Örebro kommun inte kommered förslag på hur arbetssituationen ska förbättras.

Läs mer i nya numret av Skolvärlden eller på www.skolvarlden.se

I numret skriver vi också om hur lärare inom friskolan har upplevt den senaste tidens hårda debatt, liksom om formativ bedömning som ett sätt att främja elevernas lärande.

Läs mer på http://www.skolvarlden.se/artiklar/organisationen-ar-anorektisk

Här hittar du LR:s Arbetsmiljörapport 2013: http://www.lr.se/opinionpaverkan/undersokningar/arkiv/arbetsmiljorapport2013.5.1171153f1407143378d5a52.html

För mer information kontakta chefredaktör Anna-Lena Hernvall, 0708-53 82 53, anna-lena.hernvall@skolvarlden.se

tel: 0708-538253,