Krafttag krävs för att få komvux på fötter

Report this content

Skolvärlden avslöjar idag en oroande bild av komvux. Nio av tio elever på grundläggande nivå är idag utlandsfödda och för många av dem riskerar studerandet bli en farlig skuldfälla. Och trots mer välutbildade elever sjunker betygen.

På komvux var 1998, 59,8 procent av eleverna på den grundläggande nivån (för att få kunskaper motsvarande grundskola åk 1-9) utlandsfödda. 2011 hade den siffran ökat till 89,7 procent. Ökningen gäller även på den gymnasiala nivån, där det skett en fördubbling från 16,3 procent till 30,2 procent. Detta skriver Skolvärlden idag.

Hälften av alla elever på grundläggande nivå på komvux med studielån hamnar förr eller senare hos kronofogden, visar Skolvärldens genomgång. Motsvarande siffra bland högskolestudenter är fem procent. Skillnaderna är enorma.

-          Lärarna på komvux har ett helt annat uppdrag idag än för 20 år sedan. Eleverna har väldigt varierande bakgrund och behov, det är en utmaning i sig. Det krävs politiskt mod och krafttag för att få komvux på fötter igen, säger Lärarnas Riksförbunds förste vice ordförande Bo Jansson i en kommentar.

Samtidigt sjunker resultaten bland komvuxeleverna, mest för svenskfödda men även för utlandsfödda. 2001 hade kvinnor 6,5 procent IG under studierna på komvux, nu är den siffran uppe i 11,5. För män var det 2001 11 procent som fick IG och 2010 hade den siffran växt till 15,5 procent.

Enligt Skolverkets statistik har dessutom den totala kostnaden som går till undervisning sjunkigt från 55 till 35 procent mellan 1994 och 2011. Samtidigt har det totala anslaget till komvux sänkts. Detta i kombination med de övriga faktorerna gör att situationen för komvux idag är radikalt förändrad.

-          Komvux genomgår ett paradigmskifte och lärarna måste förhålla sig till det. Den utveckling vi ser i komvux verksamhet är oroande. Resultaten pekar nedåt, och det har sina förklaringar. Lärarnas Rikförbund har länge kritiserat nedmonteringen av komvux, vi vill ha ett klimat med öppna dörrar en möjlighet för den som önskar att få en rättvis andra chans, säger Bo Jansson.

Kontakt:
Jane af Sandeberg, chefredaktör och ansvarig utgivare för Skolvärlden och skolvärlden.se
tel: 0708 530 523,
mejl: jane.afsandeberg@skolvarlden.se

Skolvärlden ges ut av Lärarnas Riksförbund 10 gånger per år med en upplaga med 90 000 exemplar. Skolvarlden.se kompletterar magasinet med daglig uppdatering. Produktionen görs av OTW Communication.