Lärarna tvingas bli marknadsförare

Nytt nummer ute av Skolvärlden.

Vi granskar hur lärare nu förväntas vara marknadsförare av skolor. Både tid och resurser läggs på denna verksamhet istället för på undervisningen. Var det tänkt så?

På två år, år 2009-2011, ökade gymnasieskolornas reklamkostnader från 20 miljoner till 42 miljoner kronor, enligt TNS Sifo. Men den största kostnaden tycks ligga i den arbetstid som bland andra lärarna tvingas lägga på att marknadsföra sin skola. I senaste numret av Skolvärlden talar forskare och lärare om utvecklingen:

– Det räcker inte längre att göra ett bra arbete med eleverna, det måste också visas utåt, säger professor Lisbeth Lundahl.

– I fjol gjorde vi en gigantisk marknadssatsning och självklart tar det tid. Problemet är att det tar tid som annars hade behövts för undervisning och förberedelse, säger Mats Björklund, kommunombud för Lärarnas Riksförbund till Skolvärlden.

Skolvärlden # 8 kommer ut idag 25 oktober.

Jane af Sandeberg, chefredaktör och ansvarig utgivare för Skolvärlden och skolvärlden.se
tel: 0708 530 523,
mejl: jane.afsandeberg@skolvarlden.se