Sköna Hus köper Arkitekthus – ”nu har vi ett komplett erbjudande till våra kunder”

Report this content

Sköna Hus köper konceptet Arkitekthus och kan tack vare affären erbjuda skräddarsydda arkitektritade hus genom konceptet Sköna Hus och färdigritade hus från några av Sveriges främsta arkitekter genom konceptet Arkitekthus.

– Nu har vi en helt perfekt och unik husportfölj till våra kunder inom premiumsegmentet. Jag är mycket nöjd med vad vi nu kan erbjuda och jag ser oändliga möjligheter att utveckla både Sköna Hus och Arkitekthus, säger Ulrik von Schedvin, vd för Sköna Hus.

Arkitekthus bygger sin idé på att låta några av Sveriges främsta arkitekter ta fram typhus som är helt färdigritade in i minsta detalj. Tack vare Sköna Hus flexibla hustillverkning och goda inköpskanaler kan man nu konkurrera prismässigt med många andra typhus på marknaden. I dagsläget har Claesson Koivisto Rune, Thomas Sandell, Gert Wingårdh och Tham & Videgård ritat hus åt Arkitekthus.
– Arkitekthus är ett svenskt hantverk som förenat traditionellt husbyggande med skandinavisk kompromisslöshet och en känslig modernists petighet. Resultatet av ett nära samarbete med våra arkitekter har gjort att vi idag kan erbjuda ett antal färdigritade hus och tack vare det är det möjligt för betydligt fler att bo i exempelvis ett ”Gert Wingårdh-hus”, säger Ulrik von Schedvin.

Sköna Hus ansvarar nu för hela processen, från försäljning till färdigställande av huset. Det gör att man har höjt kvaliteten på många områden samtidigt som man har sänkt priset på ett antal husmodeller från Arkitekthus.

– På Sköna Hus ser vi kvalitet som vår främsta konkurrensfördel. Det något som går hand i hand med att tillverka Arkitekthus. Vi har nu tillverkning för både Sköna Hus och Arkitekthus på fabriken i Mjöbäck och med kontroll på hela förfarandet kan vi både höja kvaliteten och sänka priset. Köper man ett Arkitekthus är priset fast enligt den prislista som ligger helt öppet på Arkitekthus hemsida och vi kan nu garantera att man får ett hus av högsta kvalitet, ritat av en av Sveriges främsta arkitekter, säger Ulrik von Schedvin.

Sköna Hus och Arkitekthus kommer även fortsättningsvis att vara två separata koncept men alla avtal med såväl kunder som leverantörer tecknas med Sköna Hus, för att på så sätt säkerställa produkten, avslutar Ulrik von Schedvin.

Kontaktuppgifter:
Ulrik von Schedvin, vd Sköna Hus, tfn, +46 (0)325 344 80
Bilder för fri publicering, Anders Ekhammar, tfn, +46 (0)707 46 25 79
www.skonahus.se www.arkitekthus.se

Sköna Hus säljer arkitektritade och kundanpassade hus till tomtägare som vill ha något utöver fabriksproducerade typhus. Företaget arbetar från arkitektkontakt till slutleverans och har levererat hus från flera av Sveriges mest kända arkitekter. På kundlistan finns allt från vanliga familjer till flera av Sveriges mest kända profiler.