Coronastrategins misslyckande ett slag mot de verkliga högriskgrupperna

På tisdagen lämnade regeringens så kallade Coronakommission ett första delbetänkande till regeringen. Kommissionens arbete ska fortsätta fram till februari 2022 men redan nu kommer skarp kritik. Strategin att skydda de äldre har misslyckats menar kommissionen.

- Det finns inte en äldre, inte en anhörig och inte en personal inom äldreomsorgen som förvånas. Bristerna har funnits länge, ansvaret har inte tagits och det blir särskilt tydligt när en kris som Coronapandemin slår till, menar SKPF Pensionärernas förbundsordförande Liza di Paolo-Sandberg.

SKPF Pensionärerna upprörs över att regeringens strategi mot Coronapandemin så totalt missar äldre som verkligen är en högriskgrupp under pandemin. SKPF Pensionärerna framhåller att kommissionens slutsatser också kräver att personalfrågor som bemanning, arbetstider och kompetensutveckling sätts i fokus och prioriteras. SKPF Pensionärerna stödjer därför fackförbundet Kommunal i arbetet för att personalens villkor ska uppmärksammas.

- Det är äldreomsorgens personal som ger den verkliga vården och omsorgen, ibland trots att ansvaret för de äldre bollas mellan en rad aktörer. Kommissionens analyser måste nu leda till verkliga förbättringar för äldreomsorgens personal, ett gemensamt ansvarstagande och en prioritering av äldres rättigheter, avslutar Liza di Paolo-Sandberg.

Liza di Paolo-Sandberg, förbundsordförande SKPF Pensionärerna
Telefon: 070-372 89 53

SKPF Pensionärerna är ett religiöst och politiskt obundet pensionärsförbund med ca 170 000 medlemmar. Förbundet är öppet för alla som har någon form av pension, oavsett yrkesbakgrund.