Debatt om välfärd och pensioner på SKPF Pensionärernas kongress

Ekonomiska klyftor bland pensionärer och utmaningar i vård och omsorg. Det är några av frågorna på agendan när SKPF Pensionärerna håller sin 24:e kongress, den 13–15 juni i Solna. Äldreminister Anna Tenje är en av gästerna som kommer att tala och svara på frågor.

Det tuffa ekonomiska läget påverkar många äldre, både när det gäller den egna ekonomin och den gemensamma välfärden. De som lever på låga pensioner pressas av kostnadskrisen. Samtidigt finns en stor oro för hotet om nedskärningar i äldreomsorgen och sjukvården.

När SKPF Pensionärerna samlas till kongress är fokus därför på hur vi åstadkommer en stark välfärd och mer jämlika pensioner för äldre. De frågorna är centrala i förbundets nya handlingsprogram, som kommer att debatteras och beslutas av drygt 100 förtroendevalda pensionärer under onsdagseftermiddagen. Under onsdagen kommer även SKPF Pensionärernas årliga anslag till geriatrisk forskning att delas ut.

SKPF Pensionärerna är en av Sveriges största pensionärsorganisationer med omkring 160 000 medlemmar över hela landet.

Några av talarna:

• Anna Tenje (M), äldre- och socialförsäkringsminister (onsdag 14/6 kl. 13.30)
  • Malin Ragnegård, ordförande för Kommunal (onsdag 14/6 14.30)
  • Aida Hadzialic (S), finansregionråd i Region Stockholm (torsdag, 15/6, 11.00)

Plats: Quality Hotel Friends, Solna

Datum: 13–15 juni

Kongressen kommer att kunna följas digitalt på skpf.se

Journalister är välkomna att anmäla sig för att delta på plats.

Kontakt: Petra Berg, press- och opinionsansvarig, petra.berg@skpf.se, 072-088 17 18

SKPF Pensionärerna är ett religiöst och politiskt obundet pensionärsförbund öppet för alla som har någon form av pension, oavsett yrkesbakgrund. Vi arbetar för ett samhälle där alla äldre ges möjlighet att leva ett bra liv med en god ekonomi, med den omvårdnad och sjukvård som behövs, med god tillgänglighet och utan att diskrimineras.