Pressinbjudan: Ett år efter valet – vad händer med alla löften till pensionärerna?

Tuffa tider ekonomiskt, hot om nedskärningar i äldreomsorgen och fortsatt diskriminering av äldre. Det är verkligheten ett år efter valet. Hur går det med alla löften som gavs till landets äldre? I Äldreriksdagen, den 26 september, krävs riksdagspartierna på svar.

Under förra årets Äldreriksdag, som hölls strax före valet, möttes riksdagspartierna för att debattera pensionerna, äldreomsorgen och ålderismen. Nu ett år senare följer vi upp vad som hänt, eller inte hänt, och vad partierna tänker göra framåt.

Det ekonomiska läget pressar allt fler äldre. Ändå har pensionsfrågan satts på vänt under det gångna året. Vad gör partierna nu för att säkra äldres ekonomiska trygghet? Även välfärden drabbas av inflationen, och på många håll byts tidigare löften om förbättringar mot nedskärningar. Vad vill partierna göra för att säkra att äldre över hela landet får den äldreomsorg de behöver? Och hur agerar partierna emot åldersdiskriminering och dåliga attityder mot äldre?

Partiledare, statsråd och talespersoner från samtliga riksdagspartier
I Äldreriksdagen möts Fredrik Lundh Sammeli (S), Daniel Persson (SD), Anna Tenje (M), Nooshi Dadgostar (V), Ulrika Liljeberg (C), Dan Hovskär (KD), Janine Alm Ericson (MP) och Malin Danielsson (L) för att debattera.

Medverkar gör även Liza di Paolo-Sandberg, förbundsordförande för SKPF Pensionärerna, Åsa Lindestam, ordförande för PRO och Eva Eriksson, förbundsordförande för SPF Seniorerna. Artur Ringart, grundare av News55.se och tidigare programledare på SVT, är moderator.

Äldre kraftigt underrepresenterade i riksdagen
Cirka 28 procent av väljarna är 65 år och uppåt, men i riksdagen är andelen knappt 5 procent. Det gör att politiken går miste om äldres erfarenheter och kompetenser. Därför anordnas Äldreriksdagen för fjärde året i rad av organisationerna PRO, SPF Seniorerna och SKPF Pensionärerna, tillsammans med nyhetssajten News55.se. Organisationerna samlar närmare 700 000 medlemmar.

Tid och plats
Äldreriksdagen hålls kl. 10.00–12.00 den 26 september i Skandiahuset, Lindhagensgatan 86, Stockholm. Anmäl om du vill delta på plats till petra.berg@skpf.se. Det går även att följa debatten i efterhand via Youtube. SVT Forum kommer också att sända.

Artur Ringart, News55.se, artur.ringart@news55.se eller 070-510 04 20
Petra Berg, pressansvarig SKPF Pensionärerna, petra.berg@skpf.se eller 072-088 17 18

Texten uppdaterad: 2023-09-25