Pressinbjudan: Valdebatt om äldrepolitiken i EU

Hur påverkar årets val till EU-parlamentet Sveriges äldre? Den 20 maj möts alla riksdagspartier i en debatt där åhörarna får svar på den frågan. Arrangörer är Pensionärernas riksorganisation (PRO), SPF Seniorerna och SKPF Pensionärerna i samarbete med nyhetssajten News55.se.

Våra organisationer har vid flera tillfällen genomfört Äldreriksdagen, ett evenemang där vi lyft frågor som särskilt berör Sveriges äldre och som förtjänar större utrymme i den politiska debatten.

I den här debatten kommer vi att lyfta frågor om bedrägerier mot äldre, läkemedelsbrist och att priserna på såväl mat som el har gjort det dyrt att leva. Vi som är äldre är många och vi blir allt fler. Vad bör EU göra för att den växande skaran äldre ska kunna leva aktivt, självständigt och vara delaktiga i samhället på samma villkor som andra?

Representanter från samtliga riksdagspartier deltar
I debatten möts Heléne Fritzon (S), Dick Erixon (SD), Tomas Tobé (M), Hanna Gedin (V), Karin Ernlund (C), Michaela Hollis (KD), Lennart Tonell (MP) och Anna Maria Corazza Bildt (L).

Medverkar gör Åsa Lindestam, ordförande för PRO, Eva Eriksson, förbundsordförande för SPF Seniorerna och Liza di Paolo-Sandberg, förbundsordförande för SKPF Pensionärerna. Artur Ringart, grundare av News55.se och tidigare programledare på SVT, är moderator.

Tid och plats
EU-valsdebatten hålls den 20 maj kl. 14.00–15.30 i Skandiahuset, Lindhagensgatan 86, Stockholm. Anmäl om du vill delta på plats till petra.berg@skpf.se. SVT Forum kommer att sända debatten i efterhand.

Artur Ringart, News55.se, artur.ringart@news55.se eller 070-510 04 20
Petra Berg, pressansvarig SKPF Pensionärerna,