SKPF Pensionärerna: Äldreomsorgslyftet borde permanentas för att klara kompetenskrisen

SKPF Pensionärerna välkomnar regeringens besked om att förlänga Äldreomsorgslyftet med tre år. ”Det var på tiden. Satsningen är helt avgörande för äldreomsorgen. Men för att klara kompetenskrisen framöver måste staten gå in och stötta betydligt mer långsiktigt”, säger förbundsordförande Liza di Paolo-Sandberg.

SKPF Pensionärerna har längre drivit på för att regeringen inte ska avskaffa Äldreomsorgslyftet, som ger ny och befintlig omsorgspersonal möjlighet att vidareutbilda sig på arbetstid. Därför ser förbundet positivt på regeringens förslag att satsa 1,7 miljarder årligen under kommande tre år. Det är lika mycket som kommunerna kunnat ta del av i år respektive förra året.

– Det har varit osäkert om satsningen skulle skrotas, så det här beskedet är välkommet. Men det är ingen ambitionshöjning. Äldreomsorgen är mitt uppe i en kompetenskris som kommer att hålla i sig. Därför anser vi att Äldreomsorgslyftet borde permanentas – tre år räcker inte, säger Liza di Paolo-Sandberg.

Saknar besked om hela stödet till välfärden

Äldreomsorgen utmanas av den demografiska utvecklingen där antalet personer över 80 år väntas öka kraftigt de kommande åren. Samtidigt pressas nu allt fler kommuner av det ekonomiska läget.

– Oron för nedskärningar i äldreomsorgen är väldigt stor bland våra medlemmar. Många av oss har själva jobbat i välfärden och känner alltför väl till hur det blir när det ska sparas in, säger Liza di Paolo-Sandberg och fortsätter:

– Regeringen måste ta sitt ansvar för att stoppa nedskärningar i äldreomsorgen genom att omgående komma med besked om det totala stödet till vård och omsorg. Alla löften om att stärka äldreomsorgen får inte bli tomma ord.

Petra Berg
Press- och opinionsansvarig
petra.berg@skpf.se
072-088 17 18

SKPF Pensionärerna är Sveriges tredje största pensionärsorganisation med omkring 160 000 medlemmar runt om i landet. Många av dem har tidigare arbetat i olika välfärdsyrken, bland annat inom äldreomsorgen.