SKPF Pensionärerna: För lite och för sent till välfärden

Tidöpartiernas budgetbesked till välfärden oroar SKPF Pensionärerna. ”Det låter som om vi pensionärer nu måste sänka förväntningarna på vården och omsorgen rejält”, säger förbundsordförande Liza di Paolo-Sandberg.

SKPF Pensionärerna, som har omkring 160 000 medlemmar runt om i landet, reagerar med oro på beskedet att Tidöpartierna satsar knappt 16 miljarder kronor på generella och riktade statsbidrag till välfärden nästa år.

– Det är svårt att jubla när underskottet i kommuner och regioner väntas bli så mycket större. Nedskärningarna är redan ett faktum på vissa håll eftersom beskedet om stöd dröjt så. Nu kommer det att bli ännu värre, säger förbundsordförande Liza di Paolo-Sandberg.

Välfärden väntas gå med nästan dubbelt så stort underskott som det aviserade tillskottet från staten. SKPF Pensionärerna anser att regioner och kommuner också måste ta sitt ansvar för att säkra en trygg vård och omsorg, i och med att de har beskattningsrätt. Staten är alltså inte ensamt ansvarig för att trygga välfärdens finansiering. Men förbundet tycker samtidigt att Tidöpartierna inte prioriterar välfärden tillräckligt. Förbundet ser en stor risk för att beskedet kommer att slå direkt mot bemanningen i sjukvården och äldreomsorgen.

– Regeringen lovade att prioritera välfärden, men nu är beskedet att kommuner och regioner måste prioritera tuffare. Det låter som om vi pensionärer måste sänka förväntningarna på välfärden rejält – trots att det nyss talades om att vården och omsorgen skulle bli så mycket bättre, säger Liza di Paolo-Sandberg.

Hotet om en nedbantning av välfärdens verksamheter oroar många äldre. Nio av tio pensionärer känner ganska eller mycket stor oro inför nedskärningar i sjukvården och äldreomsorgen, enligt en enkät SKPF Pensionärerna gjorde bland sina medlemmar i maj i år.

Petra Berg
Press- och opinionsansvarig
petra.berg@skpf.se
072-088 17 18

SKPF Pensionärerna är Sverige tredje största pensionärsorganisation med omkring 160 000 medlemmar runt om i landet. Många av dem har tidigare arbetat inom välfärden, bland annat inom vård och omsorg.