Stora skillnader i äldres tandhälsa

Tandhälsan hos landets 65–74-åringar varierar stort mellan kommunerna. Äldre i socioekonomiskt starka storstadskommuner har generellt fler tänder kvar i munnen än de som bor i glesbygden. Det visar ny statistik från Socialstyrelsen. Andelen äldre som har kvar minst 20 tänder är 97 procent i Danderyd, men bara 76 procent i Grästorp.

Socialstyrelsen följer varje år tandhälsan i befolkningen, och årets statistik visar att det finns tydliga skillnader bland äldre. Det får SKPF Pensionärernas förbundsordförande Liza di Paolo-Sandberg att reagera:

– Vi ska ha en tandvård som är på lika villkor för hela befolkningen enligt lag, men skillnaderna visar hur ojämlikt det är. Vi vet att det tyvärr ofta är plånbokens tjocklek som avgör hur tänderna mår.

En person kan ha upp till 32 tänder. Av statistiken framgår vilka kommuner som har störst respektive minst andel 65–74-åringar med 20 eller fler kvarvarande tänder. Listan toppas av flera kommuner norr om Stockholm, såsom Danderyd, Täby, Lidingö och Vaxholm. Där har nästan alla äldre minst 20 tänder kvar. I Grästorp i Västra Götaland däremot har så många som var fjärde person i åldersgruppen färre än 20 tänder. Samtidigt är den genomsnittliga månadsinkomsten i arbetsför ålder ungefär 30 000 kronor lägre i Grästorp än i Danderyd, enligt SCB:s jämförelser. Längst ner på listan återfinns även flera norrländska kommuner.

I dag finns det ett statligt tandvårdbidrag och ett visst högkostnadsskydd inom tandvården. Men patienterna betalar ändå merparten, nästan 60 procent, av tandvårdskostnaderna själva, enligt en statlig utredning från 2021. Samma utredning konstaterade också att tandhälsan efter 65 år försämras i betydligt snabbare takt hos personer med låg eller mycket låg inkomst än hos de med hög inkomst.

– Ett besök hos tandläkaren kan bli riktigt dyrt, inte minst för oss äldre som har tänder som varit med ett tag. Det gör att den som har låg pension kan tvingas att välja bort sin tandvård. Så kan vi inte ha det. Det är hög tid att tandvården omfattas av samma högkostnadsskydd som hälso- och sjukvården, säger Liza di Paolo-Sandberg.

Tidigare statistik från Socialstyrelsen har också visat att äldre personer som bara besöker tandvården akut har färre tänder kvar i munnen än de som besöker tandvården mer regelbundet.

– Alla måste få möjlighet att ta hand om sin munhälsa innan tänderna går sönder och det blir akut. Förebyggande tandvård måste erbjudas alla äldre och tillgängligheten måste bli lika bra i glesbygden som i storstäderna, säger Liza di Paolo-Sandberg.

Kommuner med lägst och högst andel 65–74 år med 20 eller fler kvarvarande tänder
(Källa: Socialstyrelsens statistik om tandhälsa 2021)

Grästorp: 76 procent Danderyd: 97 procent
Grums: 79 procent Täby: 95 procent
Ljusnarsberg: 79 procent Lidingö: 95 procent
Pajala: 80 procent Lomma: 95 procent
Haparanda: 80 procent Vaxholm: 94 procent
Kiruna: 80 procent Tjörn: 94 procent
Övertårneå: 81 procent Lerum: 94 procent

Kontakt: Petra BergPress- och opinionsansvarig, 072-088 17 18, petra.berg@skpf.se

SKPF Pensionärerna är ett religiöst och politiskt obundet pensionärsförbund med cirka 162 000 medlemmar. Förbundet är öppet för alla som har någon form av pension, oavsett yrkesbakgrund. Vi arbetar för ett samhälle där alla äldre ges möjlighet att leva ett bra liv med en god ekonomi, med den omvårdnad och sjukvård som behövs, med god tillgänglighet och utan att diskrimineras.