Altor och Bure söker långsiktig ägare till Norrvidden

Report this content

Nu inleder Skrindan – som ägs av Altor och Bure - processen att hitta en långsiktig ägare till Norrlands ledande fastighetsbolag Norrvidden.

– Vi tror att Norrvidden med sitt goda anseende, skickliga organisation, starka marknadsposition och mycket intressanta bestånd kommer att möta ett stort intresse bland de aktörer som vill öka sina fastighetsinvesteringar i norra Sverige. Ett starkt Norrvidden kommer att bli ännu starkare med en långsiktig ägare, säger Per Uhlén, styrelseordförande i Norrvidden.

Norrvidden, som bildades sommaren 2002, är Norrlands största fastighetsbolag, med lokalkontor i Sundsvall, Östersund, Gävle, Umeå och Luleå. Huvudkontoret finns i Sundsvall. Bolaget äger fastigheter om totalt ca 840 000 kvadratmeter. Marknads-värdet av fastigheterna har vid en extern värdering bedömts uppgå till cirka 6,4 miljarder kronor.

Under 2010 uppgick hyresintäkterna till drygt 700 Mkr och verksamheten uppvisade ett resultat före skatt om 175 Mkr.

Läs mer om Norrvidden på norrvidden.se

Leimdörfer har anlitats som finansiell rådgivare för försäljningen av Norrvidden.

Norrvidden ägs sedan 2009 av riskkapitalbolagen Altor Fund III och Bure Equity AB genom AB Skrindan.

För ytterligare upplysningar, vänligen kontakta

Per Uhlén, styrelsens ordförande i Norrvidden, verkställande direktör i Skrindan
Telefon: 070 - 418 26 28

Peter Andersson, verkställande direktör i Norrvidden