Skrotfrag förvärvar Sydmetall i Karlskrona

Report this content

Återvinningsföretaget Skrotfrag förvärvar Sydmetall i Karlskrona och tar därmed ytterligare ett viktigt steg på sin förändrings- och tillväxtresa. Uppköpet innebär att Skrotfrag nu har en närvaro med 27 anläggningar i mellersta och södra Sverige där man återvinner järn- och metallskrot, bilar samt erbjuder återvinningslösningar och tjänster till företag, industri och privatpersoner.

Skrotfrag är ett familjeägt återvinningsföretag som grundades 1972 av Lars Johansson. Idag är det sönerna Emil och Paul som driver företaget. Under de senaste åren har företaget befunnit sig i en expansiv fas och flera nya anläggningar har etablerats. Och resan fortsätter – först ut i en rad av kommande förvärv är Sydmetall i Karlskrona.

– Skrotfrag är idag en ledande aktör inom återvinning av i första hand järnskrot, metaller och bilar. Men i takt med att vi växt har vi också utvecklat lösningar och samarbeten som idag gör oss till en komplett leverantör av helhetslösningar för återvinning och avfallshantering, säger Jonas Lindh, regionchef Öst på Skrotfrag.

– Vi är på väg mot att bli ett stort bolag med den viktiga detaljen att vi fortsatt är familjeägda. Omtanke är ett ledord och det genomsyrar hela verksamheten, något som särskiljer oss från andra aktörer på marknaden. De senaste åren har vi vuxit både organiskt och genom förvärv. Sydmetall i Karlskrona är en välskött och stabil verksamhet som passar in i Skrotfrags affär och vårt erbjudande. Men den ger oss också möjlighet att fortsätta vår strävan att utveckla processer för att öka materialåtervinningen och därmed minska vår och våra kunders miljöpåverkan, säger Emil Johansson, vd på Skrotfrag.

Sydmetall i Karlskrona etablerades 1990 och har en årsomsättning på 12 miljoner kronor och 5 anställda. Den 4 juli skrevs avtal för uppköpet och målet för anläggningen, som idag främst erbjuder kabelgranulering, är att precis som vid övriga Skrotfrag anläggningar erbjuda företag, industri och privatpersoner allt från mottagning av järn och metaller till en helhetslösning utefter kundens behov. Anläggningen i Karlskrona blir Skrotfrags sydligaste och en viktig etablering i ett expansivt och företagstätt område. Markus Eriksson som idag är filialchef vid Skrotfrag i Kalmar blir ansvarig även vid anläggningen i Karlskrona.

För ytterligare information, kontakta:

Markus Eriksson (filialchef Kalmar & Karlskrona)

E-post, markus.eriksson@skrotfrag.se

Telefon, 0480-31 48 31

Skrotfrag grundades 1972 som en bilskrot av Lars Johansson som åkte runt med en mobil press och pressade skrotbilar för att sedan expandera med egna anläggningar för mottagning och fragmentering av metallskrot på olika platser runt om i Västsverige. Skrotfrag är idag ett av de största företagen inom återvinning av järn- & metallskrot i Sverige, med cirka 160 anställda på 26 olika anläggningar och med en omsättning på cirka 1,8 miljarder kronor.