Närmar vi oss slutet på välfärdsresan?

Report this content

Entreprenören och filantropen Anders Wall menar att vi står inför ett vägval. Är vår välfärdsresa på väg mot slutstationen eller kan vi med gemensamma krafter skapa en bättre jordmån för entreprenörskap, där fler företag växer och skapar nya jobb? Frågan angår oss alla. Ett dynamiskt och livskraftigt näringsliv är förutsättningen för en hållbar välfärd.

Anders Wall publicerar i dag på newsmill.se sina tankar om entreprenörskap och välfärd och bjuder samtidigt in till debatt. Tunga debattörer gör Anders sällskap och flera företagare beskriver sin vardag och sina förhoppningar om framtiden.

Några som kommer att delta i debatten är: Per Bolund (näringspolitisk talesperson för  miljöpartiet), Göran Greider (chefred. Dala-Demokraten), Josh Lerner (professor i investment banking vid Harvard Business School samt rådgivare till OECD och World Economic Forum, Josh är inte minst 2010 års mottagare av Global Award for Entrepreneurship), Pontus Braunerhjelm (vd vid Entreprenörskaps-forum samt professor i nationalekonomi med inriktning på entreprenörskap och internationellt företagande vid KTH).

”Jag har en vädjan till Sveriges politiker och väljarkår inför höstens val: Börja diskutera företagar- och entreprenörskaps­frågorna på allvar och sätt dem i relation till jobben och den välfärd vi vill värna om. Släpp fram småföretagarna och särskilt de unga entreprenörerna i debatten och lyssna på vad de har att säga. Om bilden av företagandets villkor ska bli begriplig för människor i allmänhet får det inte bara vara storbolagsdirektörer som representerar näringslivet och för dess talan. Rapporter och statistik är viktiga som underlag men om förståelsen för småföretagarnas villkor ska öka så krävs personliga berättelser och människor av kött och blod.” Anders Wall

”Vi bör fråga de politiska partierna var och hur de tänker sig att alla nya jobb ska uppstå, de som bland annat måste till för att försörja den växande skaran av alltmer långlivade pensionärer. Företagande, jobb och välfärd hänger ihop. Vill vi ha ett brett och dynamiskt näringsliv i Sverige? Om inte, ja då slipper vi förstås. Det finns andra nationer i världen som är beredda att ta över och starta den tillväxt- och välfärdsresa som Sverige och Västeuropa kanske börjar närma sig slutet av.” Anders Wall

Presentation av Anders Wall:
Anders Wall (f. 1931) är bondgrabben och entreprenören som på 1970-talet skapade ett svenskt industriimperium med bolaget Beijerinvest som bas. Anders Walls Stiftelse delar årligen ut stipendier till unga begåvningar inom områdena naturvetenskaplig forskning, ung företagsamhet, landsbygdsutveckling, internationella studier samt musik. Sedan starten 1981 har stiftelsen delat ut 37 miljoner kronor till 280 stipendiater. Anders Wall är också ordförande i Kjell och Märta Beijers stiftelse som sedan grundandet 1974 delat ut ca 250 miljoner kronor i bidrag och anslag till vetenskaplig forskning.

För mer information:
Cari Hildebrand, Anders Walls Stiftelse