• Skugge & Co./

Svenska klippdocksbolaget erövrar världen - På fem år har Stardoll blivit världens största spelsajt för tjejer

Report this content

​Med över 85 miljoner medlemmar och 15 miljoner unika besökare i måndagen är Stardoll världens största spelsajt för tjejer. Nu firar det svenska bolaget bakom sajten sitt femårsjubileum med fest i Stockholm.

– Tjejer har varit en förbisedd nisch på spelmarknaden, det har mest handlat om killar som utvecklat spel för andra killar, säger Mattias Miksche, vd på Stardoll.

Bakom grundidén till Stardoll står Liisa, en finsk kvinna som såg ett behov av en positiv och kreativ onlinemiljö för unga tjejer. Som barn hade hon älskat klippdockor och år 2004 fick hon idén att introducera dessa på webben. Resultatet blev sajten Paperdollheaven.com. I samband med att sajten växte tog ett svenskt team över och vidareutvecklade konceptet till Stardoll.com, som lanserades 2006.

Idag är Stardoll världens största spelsajt för tjejer. På fem år har medlemsantalet gått från 0 till 85 miljoner och varje månad besöks sajten av 15 miljoner användare som stylar sinapersonliga avatarer, inreder sina rum och designar sina egna kläder.

– När vi startade var vi ensamma om att satsa på tjejer. Unga tonårstjejer var en förbiseddnisch på webben i allmänhet och från spelsidan i synnerhet. Det har gjort att vi har kunnatväxa så snabbt, säger Mattias Miksche.

Huvudmarknaderna är främst USA och England men sajten är även stor i Tyskland, Polenoch Brasilien. Bara i Sverige leker varje månad över 240 000 användare på sajten. Men trots att Stardoll inte har huvudfokus på den svenska marknaden är bolaget ett av de mer profilerade i den svenska medie- och IT-branschen.

– Det är såklart fantastiskt kul att vi har kunnat växa så. Det har varit fem intensiva år men viär långtifrån klara. Snart släpper vi vår första mobil-app, vi jobbar på ett Facebook-spel och nästa år kommer våra användare kunna ta del av fysiska Stardollprodukter, säger Mattias Miksche.

På huvudkontoret i Stockholm jobbar över 100 personer med att utveckla sajten. Affärsidén är den samma som vid starten; att skapa roliga gratisspel och upplevelser där användarna kan välja att betala för att få tillgång till ännu mer innehåll. Målsättningen är hela tiden att kunna erbjuda den roligaste digitala tjänsten för tjejer.

– Det behövs ett forum på nätet där tjejer kan vara kreativa, ha kul, få uttrycka sig och lära känna nya vänner, säger Mattias Miksche.

Den 15 december firar Stardoll femårsjubileum. Linda Skugges byrå Skugge&co hjälper till att arrangera jubileet som kommer att hållas i Brunogallerian i Stockholm. Till festen väntas 450 personer från medie- och IT-branschen och ett antal handplockade kändisar.

– Med den tillväxt som Stardoll har haft de här åren krävs en riktigt grym fest, och detkommer det att bli, säger Linda Skugge.

För mer information:

Marcus Gners, presskontakt på Stardoll