• Skugge & Co./

Sveriges största uppfinnartävling för årskurs 6-9 igång – inspirerar en ny generation ingenjörer och entreprenörer

Report this content

Sveriges största uppfinnartävling för skolungdomar får Ericsson, den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer, som huvudsponsor. Finn upp, pristagare av Nationalencyklopedins Kunskapspris, och Ericsson satsar långsiktigt på att stimulera ungdomar att utveckla nya, innovativa idéer.

Finn upp och Ericsson har inlett ett sponsorsamarbete som ligger i linje med Ericssons satsningar på att öka teknikintresset bland unga. Finn upp arrangerar sedan 1979 Sveriges största uppfinnartävling för unga i skolår 6-9. Syftet är att stimulera ungas kreativitet, öka intresset för naturvetenskap och teknik samt inspirera en ny generation uppfinnare, ingenjörer och entreprenörer.

Tävlingen är i gång och på skolor runt om i Sverige pågår arbetet med uppfinningarna för fullt, sista inlämningsdag är den 1 februari 2012. Under våren 2012 genomförs först ett antal regionala finaler runt om i landet för att i maj avslutas med en hejdundrande riksfinal i Stockholm.

Ericsson går in som huvudsponsor till Finn upp och kommer att ha en aktiv och deltagande roll i tävlingen Finn upp 2012. I år är det första gången Finn upp erbjuder sponsorer från näringslivet att vara delaktiga i tävlingen och Ericsson engagerar sig nu i tävlingen.

Sverige är ett land som står bakom många stora och viktiga innovationer, detta utgör i många stycken ryggraden för vår framgångsrika industri och tjänstesektor. Entreprenörskapet måste på alla sätt uppmuntras. Finn upps koncept och pedagogik uppmuntrar inte bara till nya uppfinningar utan skapar förutsättningar för kreativitet, samarbete och nyfikenhet, säger Göran Henriksson, Personalchef för Ericsson i Sverige.

Ericsson går in med fokus på att bidra med kompetens och en vilja att satsa långsiktigt.

- Att genom Finn upp skapa ett intresse för naturvetenskapliga ämnen och teknik bland högstadieelever är viktigt för Ericsson för att i framtiden öka antalet sökande till högre universitetsutbildningar inom ämnesområdet, avslutar Göran Henriksson.

Finn upp-tävlingen öppnar upp för både ”hårda”, tekniska uppfinningar och ”mjuka” uppfinningar, som kanske löser ett problem av social art. Gemensamt är dock att de löser problem och tillfredställer behov. Alla idéer till såväl nya uppfinningar som förbättringar av redan existerande produkter välkomnas. Det viktigaste är att man utgår från sin egen vardag, problemidentifierar och hittar lösningar.

– Vi är mycket glada och stolta över samarbetet med Ericsson och jag är övertygad om att vi tillsammans kan göra storartade saker, säger Sofia Talborn Björkvi, verksamhetsansvarig för Finn upp.

Finn upp finansieras av Utbildningsdepartementet via Skolverket, Ingenjörsamfundet samt Ericsson som är huvudsponsor till Finn upp.

Vill du veta mer om Finn upp eller komma i kontakt med en skola?

Sofia Talborn Björkvi, verksamhetsansvarig Finn upp. Tel direkt 08-663 70 80. Mobil 070-750 70 14. sofia@finnupp.se

Ericssons pressavdelning, 010-7196992, media.relations@ericsson.com

Finn upp startades 1979 av Ingenjörsamfundet, Svenska uppfinnareföreningen och Ny Teknik för att stimulera ungas kreativitet och öka intresset för naturvetenskap och teknik. Finn upp erbjuder ett inspirerande pedagogiskt verktyg för lärare och elever i skolår 6-9. Syftet är att väcka elevernas lust att upptäcka, att tänka fritt och kreativt för att hitta lösningar på problem som engagerar dem. Finn upp arrangerar Sveriges största uppfinnartävling var tredje år. Finn upp tilldelades Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005. Finn upp finansieras av Utbildningsdepartementet via Skolverket, Ingenjörsamfundet samt Ericsson AB som är huvudsponsor till Finn upp.