Tredje ronden för superdrivna entreprenörer!

Report this content

För tredje året i rad startar det unika affärsutvecklingsprogrammet ATURN 2010. Programmet är riktat till kvinnliga entreprenörer i syfte att ge dem de rätta verktygen för att lyckas i sitt entreprenörskap. Fokus är ökad lönsamhet - på sex månader!

”Efter två genomförda program och runt 350 intervjuer har vi den kunskap och samlade erfarenhet som behövs för att få kvinnliga entreprenörer att lyckas i sitt entreprenörskap” säger Jenny Collén Gustafsson, grundare av ATURN och programansvarig för ATURN 2010.

Enligt en rapport från Tillväxtverket från år 2009 vill 40 % av företagen som drivs av kvinnor växa, både till omsättning och antalet anställda. Så frågan är varför detta inte sker?

Hindren för tillväxt är många och några är; brist på egen tid, hård konkurrens, brist på affärsnätverk, lönsamhet och kapital. ATURN 2010 syftar till att reducera dessa hinder och tidigare års program har gett utmärkta resultat för deltagarna.

ATURN räknar med ett hundratal sökanden och efter en antagningsprocess kommer 20 kvinnliga entreprenörer erbjudas plats på programmet. ATURN 2010 startar den 22 september och löper över sex månader. Programmet inkluderar utbildning, rådgivning, tillgång till affärsnätverk och kontorsplats i ATURN:s lokaler på Södermalm i Stockholm.

Programmet är kostnadsfritt för deltagarna och sker med stöd från bland andra Tillväxtverket och SEB.

”Först när företag är lönsamma kan de satsa på tillväxt. ATURN ger företagarkvinnor som vill utveckla sina tjänsteföretag de verktyg som krävs för att snabbare nå lönsamhet och tillväxt. En grundbult i satsningen på kvinnors företagande är just affärsutveckling” säger Gunilla Thorstensson, programansvarig på Tillväxtverket, som på regeringens uppdrag arbetar för att främja kvinnors företagande.

”ATURN:s program är intressant eftersom det riktar sig till en grupp entreprenörer som får intensiv utbildning och rådgivning med fokus på resultat under en kort period. Det ger också en unik möjlighet för oss att komma riktigt nära entreprenörerna och ge dem stöd och råd” säger Belgin Fortaci, mångfaldsansvarig vid SEB.

Kvinnliga entreprenörer är välkomna att ansöka om en plats i ATURN 2010 på www.aturn.se

För mer information: www.aturn.se

Kontakt:
Jenny Collén Gustafsson
jenny@aturn.se

Ebba Hultkvist, Skugge & Co
ebba.hultkvist@skuggeco.se

ATURN – the place where women do business

Taggar: