Bokslutskommuniké

Bokslutskommuniké Skultuna Messingsbruk Aktiebolag (publ.) Sammanfattning Skultuna Messingsbruk AB är noterat på Aktietorget och har 880 aktieägare. Största ägare, privat eller är familjerna Kurpátow 37% (51% efter konvertering av optionsrätter) samt Wachtmeister 16%. 1999 års försäljning (29,4 Mkr) och resultat (-2,4 Mkr) är i nivå med föregående år. För år 2000 räknar vi med att bygga tillväxt, varför vi inte förväntar vi oss ett positivt resultat året. Bolagsstämman föreslås fatta beslut om dels en riktad nyemission av aktier till huvudägaren och VD om MSEK 2, dels att bemyndiga styrelsen, att fatta beslut om ytterligare nyemission av 2 500 000 aktier. Allmänt om verksamheten Skultuna Messingsbruk AB, Sveriges äldsta mässingsbruk, tillverkar och säljer vackra bruksföremål från historiska modeller till modern design - framtidens historia. Bruket är också ett uppskattat besöksmål med museum och egen fabriksbutik. Det helägda dotterbolaget Belysnings AB Kenbro har under året varit vilande. Förändringar 1999 har präglats av förändringar i såväl ägarstruktur som organisatoriskt. Detta förändringsarbete har tagit stora resurser i anspråk. I början av 1999 gjordes två riktade nyemissioner, dels till The Empire AB, dels till Askembla Asset Management AB, som är ett kapitalförvaltningsbolag kontrollerat av Christoffer Kurpátow. Därefter beslutade tidigare moderbolaget The Empire AB att dela ut Skultuna Messingsbruk AB till sina aktieägare. Skultuna Messingsbruk AB är noterat på Aktietorget och har 880 aktieägare per den 31 december 1999. Största ägare, privat eller genom bolag, är familjerna Kurpátow 37% (51% efter konvertering av optionsrätter) samt Wachtmeister 16%. Stig Gustafsson, inhyrd från The Empire, kvarstod som tf VD till den 1 juni då Michael Kurpátow tillträdde. Arbetet under året har fokuserats på säljorganisation, produktutveckling och intern effektivitet. Omsättning och resultat Skultuna har under en serie år visat en vikande försäljning. 1999 innebar ett trendbrott i den utvecklingen och under senare delen av 1999 ökade försäljningen till återförsäljare och företag. Årets nettoförsäljning blev 29,4 Mkr (29 ,1 Mkr helår 1998). Resultatet efter finansiella poster för 1999 blev -2,4 Mkr (-2,4 Mkr för helår 1998). Vi har haft höga kostnader p.g.a. ökad kundbearbetning via provisionssäljare och intensifierad produktutveckling. Personalkostnaderna har minskats genom en reduktion av antalet anställda från i medeltal 36 till 33 årsanställda. Under 1999 gjordes en prishöjning som får fullt genomslag först under år 2000. Ytterligare besparingar på kostnadssidan vad gäller tillverkning samt effektiviseringar i turistverksamheten är redan beslutade och väntas få effekt under år 2000. Det skall noteras att priserna på koppar och zink stigit kraftigt under hösten och kan fördyra produktionen. Med dagens kostnadstakt kan lönsamhet nås med oförändrad försäljning. Strategin för framtiden är dock fortsatt kraftig tillväxt, och vi räknar därför inte med ett positivt resultat för år 2000. Förslag till bolagsstämman Styrelsen och verkställande direktören föreslår att förlusten enligt balansräkningen, 1 027 186 kr, balanseras i ny räkning. Koncernens ansamlade förluster uppgår till 1 001 203. Ingen avsättning föreslås till bundna reserver. Styrelsen föreslår att bolagets aktiekapital skall utgöra lägst 2.500.000 och högst 10.000.000 kr. För att säkra bolagets behov av kapital föreslår styrelsen bolagsstämman att fatta beslut om en riktad nyemission av aktier till Michael Kurpatow och till Askembla Asset Management AB till ett antal motsvarande 2.000.000 kr, baserat på börskurs. Vidare föreslår styrelsen bolagsstämman, att bemyndiga styrelsen, att med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av 2 500 000 aktier. Emission skall kunna ske såväl genom kontantemission som genom s k apportemission. Bemyndigandet skall kunna utnyttjas genom en eller flera emissioner På Skultuna Messingsbruks kontor, Bruksgatan, i Skultuna och på www.skultuna.com kommer årsredovisningen för 1999 (från den 18 februari 2000) och Styrelsens fullständiga förslag till beslut om emissioner samt styrelsens fullständiga förslag rörande bemyndigandet att fatta beslut om emission (från den 14 mars 2000) hållas tillgängliga samt sändas till aktieägare som begär det. Ordinarie bolagsstämma hålls tisdagen den 21 mars 2000 kl 15.30 på Skultuna Messingsbruk AB, Bruksgatan, Skultuna. Utdrag ur 1999-12-31 1998-12-31 balansräkningen (KSEK Eget kapital 4204 1309 Balansomslutning 21681 22396 Antal aktier 2235529 2000 Optioner 670658 Eget kapital/aktie, kr 1,88 654,50 Utdrag ur 1999 1998(profroma) resultaträkningen (KSEK) Leveranser 29427 29120 Övriga rörelseintäkter 561 - Resultat efter -2424 -2373 finansiella poster Förlust/aktie, kr -1,08 -1186,50 Följ Skultuna Messingsbruk på www.skultuna.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT01070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT01070/bit0002.pdf