Design ska vinna konsumenterna

Design ska vinna konsumenterna Skultuna Messingsbruk AB går nu in i ett nytt skede och inleder ett samarbete med kända designers. Peter Hallén, Olof Kolte, Christian Mathiesen, Cecilia Stööp, Margot Sucksdorff Barolo och Jonas Blanking är de designers som Skultuna inleder ett samarbete med. Jonas Blanking sitter även i styrelsen och är ansvarig för designstrategiska frågor. - För att nå den nya generationen är väl designade produkter ett måste för Skultuna. Det gamla produktsortimentet tilltalar inte den nya generationen, säger Michael Kurpatow, VD för Skultuna Messingsbruk. I juni kommer de första produkterna att finnas i butik. Olof Kolte har formgivit bordsljusstakar i tre höjder och en lampett med reflektorplåt. Därefter kommer en serie prototyper att presenteras inför julen 2001, men för konsumenten kommer produkterna att finnas tillgängliga under våren/sommaren 2002. För Skultuna är form viktig. Därför har man arbetat med olika formgivare ända sedan 1800-talets slut. Kända formgivare genom åren är Carl Hjalmar Norrström, Sigvard Bernadotte och Pierre Forsell, som har utvecklat de moderna produkterna på Skultuna. Skultuna Messingsbruk AB, marknadsför bruksföremål under varumärket Skultuna 1607, med kronan som symbol. Skultuna Messingsbruk grundades den 11 februari år 1607 av kung Karl den 9:e och är därmed Sveriges äldsta Kungliga Hovleverantör. Bruket är en viktig del av Skultunas själ och är ett av världens äldsta mässingsbruk. Bruket, fabriksbutiken och museet, är öppet för allmänheten året runt. För ytterligare information kontakta Michael Kurpatow, VD 070-558 25 34 Tobias Hultberg, Plats- och Marknadschef 021-783 03 www.skultuna.com Presskontakt: Spalt 08-667 05 21, pr@spalt.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/06/20010406BIT00230/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/06/20010406BIT00230/bit0002.pdf