Sju nya formgivare kontrakterade

Report this content

Sju nya formgivare kontrakterade Kvartalsbokslutkvarta 1 2001, Skultuna Messingsbruk AB (publ.) Försäljning Försäljningen det första kvartalet är som väntat svag (säsongskurvan är låg i början av året och hög försäljning under årets sista 4 månader). Jämfört med föregående år är försäljningen 0,7 MSEK lägre, rensat för vissa vinteraktiviteter som inträffade i december 2000 som föregående år kom i januari blev försäljningen 0,2 MSEK lägre än motsvarande period 2000 och prognos. Tappet mot prognos är huvudsakligen hänförligt till den egna bruksbutiken, medan försäljningen ute i landet gått enligt plan. Resultat Det kraftiga åtgärdsprogrammet som genomförts under det första kvartalet har redan givit en viss effekt varför den låga försäljningen inte slagit fullt ut på resultatet som är i nivå med prognos men 0,2 MSEK under motsvarande period 2000. Full effekt av besparingar och omorganisationer uppnås i slutet på året Marknadsföring Omorganisationen medför en flexibilitet som ger Skultuna utrymme för nya produkter och en intensifierad marknadsbearbetning. Vi har under det första kvartalet kontrakterat sju formgivare, Peter Hallén, Olof Kolte, Margot Sucksdorff-Barolo, Cecilia Stööp, Christian Mathissen, Jens Uhlfeldt och Jonas Blanking, och redan i början av juni kommer de första produkterna att lanseras (ljusstakar design Olof Kolte). Målsättningen är att lansera fyra nya kollektioner om året. Säljkårens främsta uppgift under våren är att stärka Skultunas position i butik runt om i landet. Detta är ett långsiktigt arbetet som ökar tillgängligheten och kommunikationen mot såväl konsument och företag. På bruket har Museet fått ett nytt ansikte och större lokaler, ytterligare förbättringar är planerade. En ökning av aktivitetsnivån kommer att ske inför den viktiga sommarturismen. Utdrag ur balansräkningen 2001 kv 2000 kv 1 (KSEK) 1 Eget kapital 4263 2343 Balansomslutning 15440 19209 Antal aktier 2735529 2735529 Optioner 670658 670658 Eget kapital/aktie, kr 1,56 0,86 Utdrag ur 2001 kv 2000 kv 1 resultaträkningen (KSEK) 1 Leveranser 3467 4203 Övriga rörelseintäkter 132 132 Resultat efter finansiella -2054 -1862 poster Förlust/aktie, kr ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00920/bit0001.pdf