SkyCom säljer webbradiokoncept för 5 Mkr

SkyCom säljer webbradiokoncept för 5 Mkr Sky Communication in Sweden AB (publ)(SkyCom), noterat på AktieTorget, säljer sitt koncept inom webbradio till Sport Sponsor i Kristianstad AB (publ). Försäljningssumman uppgår till 5 Mkr. Försäljningen innebär att SkyCom fortsätter leverera teknik och sörja för samtliga leveranser till Sport Sponsor´s webbradiokunder. SkyCom kommer även att erhålla intäkter baserat på antalet framtida webbradioanvändare. ¬- Vi väljer att sälja detta koncept för att vi tror att Sport Sponsor AB med sin inriktning mot idrottsföreningar är bättre lämpade att lansera webbradiokonceptet på bred front i Sverige. Dessutom kan vi nu fokusera på vår huvudverksamhet och etablera oss på fler orter i Sverige säger, SkyCom´s VD, Jöns Petter Lidström. SkyCom´s egenutvecklade webbradiotjänst vänder sig till föreningar och organisationer som önskar sända sina egna evenemang i realtid via Internet. Tjänsten är inte ny utan har funnits ett antal år. Såväl antalet föreningar och antalet lyssnare som nyttjar SkyCom´s webbradio tjänst ökar ständigt. Exempel på föreningar som idag sänder webbradio i Sverige är: Björklöven, Sundsvalls Hockey, Leksand och Solna AIK m.fl. Sport Sponsor kommer, i och med förvärvet av webbradiokonceptet, paketera tjänsten till ett föreningsstöd för de föreningar/organisationer som använder sig av konceptet. - Sport Sponsors VD, Jan Sjödin är mycket nöjd över förvärvet och ser webbradio som ytterligare ett sätt för föreningarna att skapa intäkter till sin verksamhet. För Sport Sponsors del blir det, enligt Jan Sjödin, en kraftfull satsning som bl.a. innebär att under de kommande 12 månaderna hitta former för att täcka in webbradiosändningar från de flesta av de olika idrotternas arenor. Det är föreningarna själva som sänder vilket betyder små kostnader och stora intäkter för föreningarna, precis som ett föreningsstöd skall fungera. Sport Sponsor kommer under 2005 att budgetera en omsättning inom området för webbradio (inkluderat övriga "ad-on" tjänster till denna) om ca 8 miljoner SEK. Bolaget beräknar att verksamheten kring webbradio accelererar under andra halvåret 2005 och vara fullt utbyggd under andra halvåret 2006 och att omsättningen då kan ligga på ca 90 miljoner SEK. För ytterligare information, vänligen kontakta Jöns Petter Lidström, VD Sky Communication in Sweden AB (publ) Mobiltelefon: 070-699 75 57, tfn: 090-14 93 30, e-post: jons.petter.lidstrom@skycom.se Besök gärna: www.skycom.se Jan Sjödin, VD Sport Sponsor AB (publ) på telefon: 044-590 51 50 eller via e-post: jan.sjodin@sportsponsor.se Besök gärna: www.sportsponsor.se Kort om webbradio Det finns idag ett stort antal radiostationer på Internet. Om sändningen sker i realtid via direktuppspelning (streaming) och vänder sig till vem som helst som vill ta emot sändningen kan den uppfattas som vilken radiosändning som helst. Tidigare medgav tekniken inte samtidig mottagning utan sändningen startades av varje enskild mottagare. Nu blir det allt vanligare med realtidssändningar av både radio- och TV-program på Internet. Streaming är en teknik som gör att datafiler (ljud och/eller bild) kan öppnas direkt när man klickar på en länk, ungefär på samma sätt som när man ställer in en viss frekvenskanal på sin radio- eller TV-mottagare. Detta till skillnad från vanlig nedladdning av datafiler, då hela filen först måste ha laddats ner innan den kan öppnas. Streamingläsaren börjar läsa filen så fort data börjar komma in. Exempel på läsare är RealPlayer (RealNetworks), Media Player (Microsoft). Det behövs inget tillstånd för att börja sända webbradio, men föreningen/organisationen måste anmäla sändningsverksamhet till Radio- och TV-verket. Om SkyCom SkyCom äger, bygger och förvaltar stadsnät för data- och telekommunikation samt distribuerar kundanpassade tjänster i egna och andras nät. SkyCom´s nät är huvudsakligen radiobaserade men där det är möjligt, erbjuds även nät via fiber. För kunder med stora krav på mobilitet erbjuds WLAN-nät, eller s.k. "hotspotzoner". SkyCom´s tjänsteerbjudande riktar sig huvudsakligen till företag, organisationer och bostadsrättsföreningar. Tjänsterna inkluderar TV, IP-telefoni, e-post med virusskydd, webbhotell, hostning, co-location, redundans, backup, IP-access, specialanpassade säkerhetslösningar, domän service m.m. Sky Communication in Sweden AB (publ) grundades 1989 och har i dag ca 4 500 st aktieägare. Sky Communication in Sweden AB (publ)(SKYC) är noterad på AktieTorget. www.aktietorget.se Kort om Sport Sponsor i Kristianstad AB Sport Sponsor i Kristianstad AB (publ) grundades 2002 i syfte att erbjuda det svenska föreningslivet nya intäktsmodeller. Bolaget finns sedan den 14 juni 2004 noterat på Aktietorgets lista på Stockholms fondbörs. Som alla vet är det svårt att hitta sponsorer och pengar till ideell föreningsverksamhet. Föreningarna försöker ständigt finna nya intäktsmöjligheter för att kunna utveckla sin verksamhet. De alternativ som erbjuds innebär för det mesta stora ideella arbetsinsatser som inte ger så mycket intäkter till föreningen som t.ex. loppis, lotter, försäljning etc. Genom att samarbeta med Sport Sponsor stärker föreningen sin ekonomi väsentligt. Primärt genom att deras medlemmar/supporters en gång i månaden abonnerar på en kasse med baslivsmedel och andra nödvändiga varor från Sport Sponsor. Abonnenten komponerar sin egen månadskasse genom att logga in sig på Sport Sponsors medlemsbutik på Internet. Sortimentet består av välkända produkter och varumärken. Sammantaget innebär Sport Sponsors koncept att föreningens medlemmar avlastas. Betydligt färre antal timmar av ideellt arbete krävs för att generera intäkter till föreningen. Föreningen kan istället fokusera på sin verksamhet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/01/20041001BIT20470/wkr0001.pdf