SkyCom ska växa med SAPs affärssystem

SkyCom ska växa med SAPs affärssystem SAP och IT-Companiet har tecknat avtal med bredbandsleverantören SkyCom, noterade på AktieTorget, om att införa affärssystemet SAP® Business One. Driftstarten är planerad till november 2004. - Vi ville ha ett affärssystem som kunde ersätta flera av våra befintliga system.Vi behövde också lägga grunden för en mer omfattande effektivisering av våra administrativa rutiner. Slutligen önskade vi bilda en bas för kommunikationen internt på företaget, säger Jöns Petter Lidström, VD på Sky Communication in Sweden AB. - Vi har utvärderat flera andra alternativ men valet föll på SAP Business One främst av två skäl. För det första för att SAP känns som en finansiellt stabil leverantör som kan förväntas utveckla sina affärssystem under många år framöver. För det andra för att vårt stora förtroende för IT Companiet som implementatör och långsiktig affärspartner, säger Jöns Petter. SkyCom kommer att utnyttja SAP Business Ones huvudfunktioner inom administration, redovisning, inköp, försäljning och distribution. SAPs lösning ersätter egenutvecklade system samt affärssystem från Scala och SPCS. - SkyCom är exempel på företag som de senaste två åren upplevt en så snabb tillväxt att den administrativa hanteringen av fakturor och kundavtal höll på att bli en flaskhals i verksamheten. Mitt budskap till företag i liknande situation är att ta höjd för tillväxten i tid genom att investera i en plattform som växer i takt med verksamheten, säger Tobias Andersson, försäljningsansvarig för SAP Business One, SAP Svenska AB. - SkyCom är ett innovativt företag i en växande bransch, som ställer höga krav på uppföljning i företaget vad gäller ekonomi och kundrelationer. Det är mycket utvecklande att få samarbeta och skapa lösningar tillsammans med ett företag som liksom SkyCom går i bräschen för nytänkande, säger Peter Cederlund, VD på ITCompaniet. För ytterligare information kontakta: Pia Kullander, PR och Kommunikation, telefon: 08-587 701 69. mobil: 070-374 60 92, e-post: pia.kullander@sap.com Peter Cederlund, VD ITCompaniet AB, tel. 0910-145 70, mobil. 070-686 30 60, peter.cederlund@itcompaniet.se Jöns Petter Lidström, VD Sky Communication in Sweden AB (publ), telefon: 090-14 93 30, mobil: 070-699 75 57, e-post: jons.petter.lidstrom@skycom.se Kort om SkyCom SkyCom äger, bygger och förvaltar stadsnät, regionala nät och nationella nät för data- och telekommunikation samt distribuerar kundanpassade tjänster i egna och andras nät.SkyComs tjänsteerbjudande riktar sig huvudsakligen till företag, organisationer och bostadsrättsföreningar. Tjänsterna inkluderar: IP-TV, IP-Telefoni, IP-access, e-post med virusskydd, webbhotell, hosting, co-location, redundans, backup, specialanpassade säkerhetslösningar, domän service mm. Sky Communication in Sweden AB (publ) grundades 1989 och har i dag ca 4 500 st aktieägare. Sky Communication in Sweden AB (publ)(SKYC) är noterad på AktieTorget. www.aktietorget.se För mer information se : www.skycom.se Kort om ITCompaniet ITCompaniet är Norrlands ledande leverantör av affärslösningar. Professionella konsulttjänster och produkter baserade på gedigen verksamhetskunskap är grunden för ITCompaniet. Huvudsysselsättningen är konsultation kring affärslösningar. ITCompaniet har praktisk erfarenhet från IT-branschen inom tillverkning-, handel-, service- och tjänstesektorn samt lång erfarenhet från konsultation inom verksamhetsfrågor, affärssystem, underhållssystem, tidssystem, produktionssystem, kvalitetssystem, dokumenthanteringssystem och webbapplikationer. ITCompaniet har erfarenhet från ett 100-tal affärssysteminstallationer och ett gediget nätverk av partners och leverantörer. För mer information se: www.itcompaniet.se Kort om SAP SAP är världens ledande leverantör av affärssystem för företag i alla storlekar. SAP har med 30 års erfarenhet i branschen och inte mindre än 27 branschlösningar hjälpt över 22000 företag världen över att effektivisera sina affärskontakter med kunder, partners och leverantörer. Bland dessa använder över 9000 kunder SAPs lösningar för små- och medelstora företag - SAP®Business One och mySAP® All-in-One - som levereras av ett nät av kvalificerade återförsäljare. SAP® Business One vänder sig till små företag som behöver en enkel, men kraftfull IT-lösning att växa i. mySAP® All-in-One riktar sig mot medelstora företag som kräver en bredare funktionalitet för sin branschs unika behov. Bolaget har dotterbolag i över 50 länder varav det svenska finns etablerat i Alvik, Stockholm. För mer information se www.sap.com/sweden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/27/20041027BIT20630/wkr0001.pdf