SkyCom tecknar avtal med Canal Digital

SkyCom tecknar avtal med Canal Digital - Sveriges första kommersiella stadsnätsavtal för bredbands-TV SkyCom, noterat på AktieTorget, ägare av Umeås privata stadsnät, har tecknat avtal med Canal Digital, Sveriges största digital-TV-operatör. Avtalet avser leverans av TV via bredband och är Sveriges första kommersiella stadsnätsavtal för bredbands-TV. Avtalet innebär att cirka 7000 hushåll i SkyComs stadsnät i Umeå kommer att få möjlighet att se TV-kanaler från Canal Digital via bredbandsanslutningen. De boende i SkyComs nät kommer successivt få möjlighet att se TV från Canal Digital genom att skaffa en så kallad set-top box samt ett abonnemang. Tjänsten planeras att lanseras under fjärde kvartalet 2004. "Avtalet med SkyCom är ett genombrott för bredbands-TV i stadsnät", säger Michael Fors, vd Canal Digital Sverige. "Vi strävar efter att samarbeta med stadsnätsoperatörer som prioriterar ett stort utbud baserade på öppna lösningar. För hushållen betyder det mångfald och valfrihet". "Vi är glada att kunna erbjuda våra hushåll en högkvalitativ TV-lösning från Canal Digital", säger Jöns Petter Lidström, vd för SkyCom. " Detta gör oss ännu mer attraktiv när vi nu skall, etablera oss på flera orter i Sverige." Bredbands-TV via stadsnäten är en öppen lösning, som innebär att stadsnäten kan välja att ta in tjänster från olika leverantörer i sitt nät. Det skiljer sig från traditionella, kabel-TV-lösningar som är låsta vid en leverantör. "Vi är övertygade om att ett lokalt anpassat utbud med till exempel fastighetstjänster, lokala TV-sändningar och samhällstjänster kommer att medföra stora mervärden för de som använder bredbandsnätet", säger Michael Fors. "Även nischkanaler och video on demand (VoD) kommer att finnas tillgängligt, vid sidan av de traditionella TV-kanalerna." Om SkyCom SkyCom äger, bygger och förvaltar stadsnät för data- och telekommunikation samt distribuerar kundanpassade tjänster i egna och andras nät. SkyComs tjänsteerbjudande riktar sig huvudsakligen till företag, organisationer och bostadsrättsföreningar. Tjänsterna inkluderar IP-access, TV, IP-telefoni, e-post med virusskydd, webbhotell, hosting, co-location, redundans, backup, specialanpassade säkerhetslösningar, domän service m.m. Sky Communication in Sweden AB (publ) grundades 1989 och har i dag ca 4 400 st aktieägare. Sky Communication in Sweden AB (publ)(SKYC) är noterade på AktieTorget. www.aktietorget.se Besök gärna: www.skycom.se Om Canal Digital Canal Digital är ett helägt Telenor bolag och Nordens största distributör av digital TV. Canal Digital erbjuder runt 80 TV-kanaler, 20 musikkanaler och interaktiva tjänster. Besök gärna: www.canaldigital.se För mer information, kontakta: Jöns Petter Lidström, vd Sky Communication in Sweden AB, tel: 070-699 75 57, e-post: jons.petter.lidstrom@skycom.se Michael Fors, vd Canal Digital Sverige AB, tel: 0709-11 88 88 Karin Zingmark, informationschef Canal Digital Sverige AB, tel: 0709-11 88 98 Vad är bredbands TV? Bredbands TV är i grund och botten digital-TV levererad på ett nytt sätt, via IP-teknik. Den IP-baserade tekniken har ett antal fördelar för tittaren jämfört med traditionell distribution. Ökad mångfald, det vill säga fler TV-kanaler, är en fördel, men även tjänster "on demand" såsom film, spel, musik och lokalt innehåll blir tillgängligt för tittaren. Hur levereras Canal Digital Bredbands-TV? Bredbands-TV tjänsten paketeras och levereras från Canal Digitals huvudcentral via ett nationellt stamnät till överlämningspunkter i stadsnäten. Från överlämningspunkten ansvarar stadsnätsoperatören för att tjänsten med bibehållen kvalitet når hushållet. I hushållet har konsumenten en set-top box som gör det möjligt att titta på bredbands-TV via den vanliga TV:n. Bredbands-TV från Canal Digital är krypterad från huvudcentral till set-top box för att skydda innehållet, vilket är ett krav från programbolag och rättighetsinnehavare. Set-top boxarna är förberedda för andra tjänster från andra leverantörer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/16/20040916BIT20040/wkr0001.pdf