• Skydda/

Skydda Protecting People hyllas internationellt: Företaget belönas med hela tre utmärkelser av Red Dot design award

Report this content

Ulricehamnsbaserade företaget Skydda Protecting People, som är nordens största leverantör av personlig skyddsutrustning till bygg- och industrisektorn, har belönats trefaldigt med världens främsta pris inom produktdesign ”Red Dot design award”. Utnämningen är en globalt tung kvalitetsstämpel för förstklassig design.  I årets Red Dot tävlade fler än någonsin förr om den eftertraktade utmärkelsen. Det är tre av Skyddas egenutvecklade varumärken som belönas: Guide för skyddshandskarna CPN, Zekler för skyddsglasögonkollektionen Nordic Line samt Cresto för räddnings- och evakueringsutrustningen ResQ DD.

Utnämningen Red Dot design award kallas även designernas Nobelpris. I år deltog 4815 bidrag från 54 länder. Den namnkunniga internationella juryn belönade Guide, Zekler och Cresto med utmärkelsen för bästa produktdesign.

Produktutveckling på högsta nivå
Skydda har sedan starten 1976 utvecklat personlig skyddsutrustning till industri- och byggsektorn. Som marknadsledare i norden är Skydda kända för sin höga kompetens och leverans av effektiva lösningar för att bidra till en säkrare arbetsplats. En betydande del i Skyddas erbjudande utgörs av egenutvecklade koncept och produkter under egna varumärken, vilka idag är internationellt erkända med försäljning i ca 30 länder.

Inom samtliga Skyddas varumärken har man stort fokus på innovation och funktion baserat på de högt ställda kraven från de professionella användarna på Skyddas nordiska kärnmarknader.

-       I en internationell jämförelse är vi ett litet företag med små team som arbetar med produktutveckling, men vi har en hög innovationstakt när det gäller att ta fram produkter som utmanar EN-standarder, tillför extra nytta för användaren samt sätter nya trender på marknaden, säger Mikael Malmgren som är vd på Skydda.

Red Dot-vinnarna Guide, Zekler och Cresto utgör tre av Skyddas totalt fyra egenutvecklade koncept och varumärken.

De vinnande bidragen:

Guide CPN skyddshandskar
Guide CPN är en kollektion arbetshandskar som skyddar mot skär-, stick- och nålskador på en nivå som vida överträffar rådande EN-standard. Det är andra året i rad Guide vinner utmärkelsen Red Dot design award

Zekler Nordic Line skyddsglasögon
Zekler Nordic Line är en kollektion skyddsglasögon med tre modeller i tre olika storlekar för att passa olika ansiktsformer och skydda ögonen bättre då risken för glipor minimeras.

Cresto ResQ DD räddningsutrustning
ResQ DD är en räddnings- och evakueringsutrustning för bl.a vindkraftsverk. Dess unika teknik gör det möjligt att klara nedfirningsvikter upp till 282 kg och höjder upp till 600 meter, vilket överträffar rådande EN-standard.

-       En viktig parameter i framgången är det nära samarbetet vi har med professionella användare då vi lyssnar av marknaden och testar våra produkter i utvecklingsprocessen. Vi lägger stort fokus på funktionell design och det är oerhört hedrande att vi blir uppmärksammade internationellt för vårt arbete, säger Mikael Malmgren.

Red Dot-utmärkelsen delas ut i Tyskland den 7 juli på operahuset Aalto-Theatre i Essens. Under sommaren finns Guides, Zeklers och Crestos produkter representerad på en specialutställning i Red Dots designmuseum tillsammans med övriga prisbelönade produkter. De vinnande bidragen flyttas därefter till en permanent utställning som pågår under ett år. Utställningen är världens största utställning av samtida design.

Guide CPN

Zekler Nordic Line

Cresto ResQ DD

För ytterligare information vänligen kontakta:
Mikael Malmgren, vd Skydda Protecting People Europe AB
mikael.malmgren@skydda.se