Höstens resa går till London och Bangkok

Report this content

Färsk statistik från Skyscanner.se över sökningarna efter flyg från Sverige under september visar att höstens resa för svenskarna går till London, Bangkok och Paris. Skyscanner, Europas ledande resesökmotor har sammanställt svenskarnas mest sökta resmål under september.

Just nu är det klassiska storstadsdestinationer som London och Paris, billig shopping i USA eller sol och bad i Thailand som lockar iväg svenskarna för en resa i höst och vinter. Flygsökmotorn Skyscanner har tagit fram statistik över vilka destinationer och länder som svenskarna har sökt mest flyg till under september månad. Det ger en tydlig indikation på var svenskarna kommer att resa den närmsta tiden.

Höstens och hela årets raket fortsätter att vara USA. Den starka kronan gentemot dollarn fortsätter att locka svenskarna över Atlanten för shopping och nöje. USA är det sjätte mest sökta resmålet och sökningarna efter flyg från Sverige till USA har ökat med hela 80 procent på ett år.

Men i den absoluta toppen över vilka resmål svenskarna sökt mest flyg till under september är klassikern London och i topp av länderna är Spanien. Just nu är det många som drömmer om en långresa och den klassiska svenskfavoriten Thailand är trea på listan över mest sökta länder och Bangkok tar sig in redan på plats två över vilka städer vi sökt mest flyg till.

Mest sökta resmål från Sverige under september

Länder

1. Spanien

2. Storbritannien

3. Thailand

4. Tyskland

5. Italien

6. USA

7. Frankrike

8. China

9. Turkiet

Städer

1. London

2. Bangkok

3. Paris

4. Barcelona

5. New York

6. Berlin

7. Amsterdam

8. Rom

9. Milano

Sett över sökningar gjorda på Skyscanner i hela världen ligger Sverige långt ner på listan över vilka länder resten av världen söker flygresor till. Sverige hamnar på plats 23. Men vi kan vara stolta över att komma högst upp bland våra nordiska grannar. Danmark hamnar nämligen på plats 29, Norge återfinns på 33:e plats och Finland på plats 47.

– London har alltid varit en favorit för oss svenskar och just nu får vi dessutom ovanligt mycket valuta för pengarna där. London är dessutom en destination som det finns gott om billiga flyg till, säger Linda Edstrand marknadsansvarig för Skandinavien på Skyscanner.se.

Kajsa Villman, Presskontakt Skyscanner

kajsa@agency.se

Mobil: +46 (0)709 152 593

Växel: +46 (0)8 410 818 00

Om Skyscanner

Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 600 flygbolag för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.

Taggar: