Co-shopping på nätet sparar tid och pengar för småföretagare

Report this content

Co-shopping på nätet sparar tid och pengar för småföretagare Riskkapitalbolaget Sky Ventures startar tillsammans med Småföretagarnas Samköpsorganisation (SmåSam), Hierta Venture och Svenska Dagbladet Venture en ny internetbaserad co-shoppingtjänst som skall hjälpa småföretagare att spara tid och pengar. Tjänsten, som effektiviserar och samordnar inköp av t ex kontorsmateriel, kontorsutrustning och hotellövernattningar, lanseras till sommaren. Den nya tjänsten baseras på SmåSam som sedan starten 1995 byggt upp Sveriges ledande samköpsorganisation för småföretagare med 5000 medlemsföretag. Med Sky Ventures som ny huvudägare tar SmåSam steget ut på Internet. Ambitionen är att SmåSam skall bli Europas ledande co- shoppingtjänst för småföretag. Genom att ansluta sig till tjänsten kommer företagen kunna vända sig till ett enda ställe och uppfylla de flesta behov som ett litet företag har utanför kärnverksamheten, såsom inköp av kontorsmateriel, kontorsutrustning, hotell, bensin och olika typer av abonnemang. Tanken är att spara tid och minska kostnaderna för småföretag, genom att underlätta hanteringen och ge bättre priser genom samköp. - Med tanke på A.T. Kearneys undersökning om att svenska företag är dåliga på inköp och att bättre inköpsrutiner skulle kunna spara miljardbelopp, räknar vi med att många företag snabbt kommer inse fördelarna med att ansluta sig till tjänsten, säger Patrick Svensk, vd för Sky Ventures. I Sverige finns runt 200 000 aktiva företag med upp till 50 anställda. Enligt bransch-tidningen PapperKontor beräknas varje anställd förbruka kontorsmaterial för 3 000 kronor per år. Den totala marknaden enkom för kontorsmaterial är sju miljarder kronor. - Bara en 5-procentig andel av marknaden för kontorsmateriel motsvarar en bruttoomsättning på 350 miljoner. Om man lägger till övriga områden är det lätt att förstå vilken enorm potential det finns i detta, säger Patrick Svensk. Tjänsten lanseras i Sverige till sommaren och utvecklas med inriktning mot en internationell expansion. I förlängningen kommer man också rikta sig till medelstora företag på upp till 200 anställda. Sky Ventures går in som första finansiär tillsammans med Hierta Ventures och Svenska Dagbladet Ventures. SmåSams grundare Michael Runsten och Mats Famer kommer att kvarstå som delägare. För ytterligare information, kontakta: Patrick Svensk, vd Sky Ventures, tel. 08-553 111 09 eller 0708-66 07 30, patrick.svensk@skyventures.com Maria Öqvist, projektledare, tel. 08-553 111 03 eller 070-269 11 03, maria.oqvist@skyventures.com Sky Ventures, tel vx 08-553 111 00. http://www.skyventures.com Peter Åström, vd Hierta Venture, tel: 070-5252273 Peter.astrom@hiertaventure.com Referenser: A.T. Kearney, undersökning om företags inköpsrutiner i Europa. IDC, undersökning om företags internetanvändning i Europa. Sky Ventures affärsidé är att med egna idéer, partnerskap med entreprenörer och företag samt licenser, skapa ledande europeiska företag för internetrelaterade affärer. Sky Ventures aktie handlas genom market maker Nordiska Fondkommission. Vd för Sky Ventures är Patrick Svensk. Ytterligare information finns på http://www.skyventures.com Hierta Venture är ett snabbt växande media venture capital bolag. Bolaget gör såväl finansiella som strategiska investeringar inom Internet, IT och media. Företaget erbjuder sina portföljbolag en stark mediaexponering, kunskap, stort engagemang, finansiella resurser samt tillgång till ett internationellt nätverk mm. Hierta Venture är i dagsläget delägare i ett tiotal bolag, bl a TopJobs, Ekonomi24 och Bidlet. Hierta Venture förvaltar i dagsläget även Svenska Dagbladet Venture, som också är ett mediabaserat venture capital bolag. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00140/bit0002.pdf