Delårsrapport för perioden 2000-01-01 - 2000-06-30

Delårsrapport för perioden 2000-01-01 - 2000-06-30 Resultat SkyVentures utveckling under det första halvåret följer den fastlagda budgeten och bolagets helägda konsultbolag Eximio har visat en intäktsmässig utveckling som legat klart över fastlagd budget. Koncernen redovisar ett negativt resultat på 15 MSEK. Som en effekt av att SkyVentures liksom dess dotterbolag är nystartade samt att inga avyttringar har skett av portföljinvesteringar är omsättningen för bolaget negligerbar. Finansiell ställning Under januari månad genomförde Sky Ventures en nyemission där Bolaget tillfördes 36 MSEK, exklusive emissionskostnader på 2 MSEK. Per balansdagen uppgick Koncernens likvida medel till 5 MSEK och dess egna kapital till 56 MSEK. I juli månad tillfördes Bolaget ca 40 MSEK i en riktad emission till Skandia Media Invest, se vidare nedan under "Händelser efter rapportperiodens slut". Investeringar SkyVentures har under perioden genomfört sex stycken investeringar; iacto, Leandeal, Eximio, Xlander samt i Boomeranger och MamaOnTheNet, där de två sistnämnda investeringarna genomfördes redan under årets första kvartal. SkyVentures har under perioden därutöver genomfört en kapitalisering av Boomeranger, där SBS Broadcasting förvärvat 40% av bolaget för mediatid och kontanter motsvarande ett värde av 50 MSEK. iacto, som är en marknadsplats för broadcastingindustrin, har blivit mycket väl mottaget på marknaden och har redan slutit avtal med ett tjugotal större kunder på europeisk och global basis, bland annat Canal+ Spanien, Newsforce, NSAB, Sonera och TV4. Därutöver har iacto fått i uppdrag av en stor TV-kanal, att upphandla deras TV-produktion av OS i Salt Lake City år 2002. SkyVentures portfölj per 30 juni, 2000 SkyVentures fokuserar på Interaktiva Medier SkyVentures investeringsstrategi har efter en omfattande marknadsanalys fokuserats till områdena Interaktiva Media och Enabling Technologies bland annat inom DigitalTV och Internet. I linje med detta utvärderas för närvarande ett antal investeringsmöjligheter inom dessa områden. Medarbetare Under perioden har stora resurser lagt ned på att utvärdera och attrahera ett antal nyckelpersoner. Responsen har varit mycket positiv, vilket har lett till att ett antal rekryteringar har genomförts. Medeltalet anställda för första halvåret uppgick till 33. Av dessa är 13 verksamma inom moderbolaget. Händelser efter rapportperiodens slut Efter rapportperiodens slut har ett antal större händelser skett av vikt för Sky Ventures. I slutet av juli genomförde Bolaget en riktad emission till Skandia Media Invest, vilket tillförde Bolaget närmare 40 MSEK. Skandias investering i SkyVentures är strategisk och bolagen avser ha ett nära samarbete framför allt inom Digital TV-området. SkyVenturs har därutöver på en extra bolagsstämma givit styrelsen bemyndigande att nyemittera totalt motsvarande 470.000 aktier till befintliga och nya aktieägare för att skapa utrymme för fortsatta investeringar. Ytterligare ett antal rekryteringar har genomförts, vilket innebär att antalet anställda i koncernen samt i moderbolaget vid rapporttidpunkten uppgick till 58 respektive 16. Nästkommande rapport kommer att publiceras under november månad. För ytterligare information, kontakta: Patrick Svensk, vd SkyVentures, tel. 08-553 111 09 eller 0708-66 07 30, patrick.svensk@skyventures.com Erik Bech-Jansen, CFO SkyVentures, tel 070-622 03 50 erik.bech-jansen@skyventures.com Sky Ventures investerar i och utvecklar digitala affärsidéer och skall skapa ledande europeiska plattformsoberoende onlineföretag. Sky Ventures aktie handlas genom market maker Nordiska Fondkommission. Vd för Sky Ventures är Patrick Svensk. Ytterligare information finns på http://www.skyventures.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00390/bit0002.pdf