Delårsrapport för perioden 2000-01-01 - 2000-09-30

Delårsrapport för perioden 2000-01-01 - 2000-09-30 Resultat SkyVentures utveckling för perioden ligger i nivå med den fastlagda budgeten och bolagets helägda konsultbolag Eximio har visat en intäkts- och resultatmässig utveckling, som klart legat över fastlagd budget, vilket påverkat koncernens resultat positivt. Koncernen redovisar ett negativt resultat på 26 MSEK. Omsättningen för koncernen är negligerbar då SkyVentures med dotterbolag är relativt nystartade samt att inga avyttringar har skett av portföljinvesteringar. Finansiell ställning Under augusti månad tillfördes SkyVentures ca 40 MSEK via en riktad emission till Skandia Media Invest. Skandias ägarandel och röststyrka i SkyVentures uppgår numera till 25 procent och skall ses som en strategisk investering vilket innebär ett nära samarbete framför allt inom Interaktiva Media. Förutom detta har bolaget tillförts kapital via en riktad emission till ett begränsat antal privata investerare. Per balansdagen uppgick koncernens likvida medel till 38 MSEK och det egna kapitalet till 86 MSEK, vilket gör bolaget väl kapitaliserat och rustat för framtida investeringar. Positivt för framtiden är att flertalet tunga uppstartskostnader för SkyVentures belastar resultatet för årets nio första månader vilket medför att bolagets "burn-rate" under kommande kvartal reduceras. Investeringar SkyVentures har under årets två första kvartal genomfört sex stycken investeringar; Iacto, Leandeal, Eximio, Xlander samt Boomeranger och MamaOnTheNet, där de två sistnämnda investeringarna genomfördes redan under årets första kvartal. Under det tredje kvartalet har fokus legat på konsolidering, utveckling och implementering av affärsplaner och marknadsplatser. SkyVentures portfölj per 30 september, 2000 IT-konsultföretaget, Eximio har under årets tredje kvartal erhållit flera prestigefyllda uppdrag från tunga aktörer på marknaden, däribland märks Ericsson, Handelsbanken och Finansdepartementet. I en tid av allmän tillbakagång för ett flertal väletablerade IT-konsulter har Eximio utökat antalet anställda från 15 till 24 personer och främst förstärkt organisationen med säljare och projektledare. Trenden är klart positiv då utvecklingen för bolaget i allt högre grad går mot helhetsansvar för projekt, vilket bygger mervärde för framtiden. Iacto, som är en marknadsplats för broadcastingindustrin, har under perioden genomfört sin officiella lansering av bolagets marknadsplats i samband med IBC-mässan i Amsterdam. Nya kunder för perioden är bland annat Jarowskij Media, TV4, Canal + Spain, MTG, Newsforce och Sonera. Under oktober har bolaget även lanserat en uppdaterad version av bolagets marknadsplats, vilket är ett led i en strategi för att möta marknadens stigande efterfrågan samt krav. MamaOnTheNet, koncernens handelsplats för co-shopping har ökat antalet aktiva medlemmar med över 300 procent samt kraftigt utökat bolagets utbud av produkter och tjänster. Lean Deal och Boomeranger har färdigställt affärsplaner samt lanserat respektive handelsplatser på nätet. SkyVentures har under perioden därutöver genomfört en kapitalisering av Boomeranger, där SBS Broadcasting förvärvat 40 procent av bolaget för mediatid och kontanter motsvarande ett värde av 50 MSEK. SkyVentures fokuserar på Interaktiva Medier SkyVentures investeringsstrategi fokuseras till områdena Interaktiva Media och Enabling Technologies bland annat inom DigitalTV och Internet. I linje med detta utvärderas för närvarande ett antal investeringsmöjligheter inom dessa områden. Medarbetare Under årets tredje kvartal har bolagets strategi att anställa nyckelpersoner fortsatt och responsen har varit mycket positiv, vilket har lett till att ett antal rekryteringar har genomförts. Bolaget har även arbetat för att skapa ett positivt arbetsklimat där medarbetare ges möjlighet att utvecklas på egna villkor. Medeltalet anställda under årets tredje kvartal uppgick till 81. Av dessa är 20 verksamma inom moderbolaget. Händelser efter rapportperiodens slut Efter rapportperiodens slut har ett antal större händelser skett av vikt för Sky Ventures. Ett nytt internt ekonomisystem, Xor Control och Kompass Analys/Budget har införskaffats för att möta intern och extern efterfrågan på bolagsinformation. Implementering skall vara genomförd i hela koncernen innan utgången av år 2000. Med start denna vinter påbörjas även ett projekt för att renodla moderbolaget mot dess kärnverksamhet främst för att dra nytta av synergieffekterna mellan SkyVentures och Eximio. Nästkommande rapport kommer att publiceras under februari månad 2001. Patrick Svensk, VD ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/15/20001115BIT01130/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/15/20001115BIT01130/bit0002.pdf Hela rapporten