Skandia Media Invest blir ny storägare i SkyVentures

Skandia Media Invest blir ny storägare i SkyVentures Riskkapitalbolaget SkyVentures får en ny storägare i Skandia Media Invest AB, SMI, ett investmentbolag inom Skandiakoncernen med inriktning på nya medier. Genom en riktad nyemission på 40 miljoner kronor blir SMI en av de största aktieägarna i SkyVentures. Kapitaltillskottet skall främst användas för investeringar inom interaktiva medier och digital-TV, som är ett av SkyVentures prioriterade områden. Digital-TV är Skandia Media Invests viktigaste investeringsområde. SkyVentures är det svenska riskkapitalbolag som kommit längst när det gäller digital-TV och som har det bredaste kontaktnätet i medievärlden. Med sitt fokus på interaktiva medier och sin profil som en operativ företagskuvös är SkyVentures en perfekt investering för oss, säger Michael Werner, VD för SMI. Att vi får Skandia Media Invest som en ny långsiktig delägare är mycket positivt för SkyVentures; säger Patrick Svensk, VD för SkyVentures. Utöver att vara en stark investerare utgör SMI en strategisk partner med kompetens inom interaktiva medier och en internationell närvaro, som ger SkyVentures en plattform på viktiga marknader i Europa. Allt fler upptäcker nu vilka fantastiska möjligheter digital-TV erbjuder när internets interaktivitet kombineras med TV:s räckvidd. Därför har vi valt att göra interaktiva media och digital-TV till ett av våra prioriterade områden. Med SMI:s hjälp kan vi nu till fullo ta vara på dessa möjligheter genom nya offensiva investeringar inom digital-TV och interaktiva medier. SMI blir genom den riktade nyemissionen en av de större aktieägarna i SkyVentures, och har genom optioner möjlighet att öka sin ägarandel till 32,5 procent. Skandia Media Invest AB grundades tidigare i år som ett investmentbolag med fokus på interaktiva medier. Ägare är Livförsäkringsaktiebolaget Skandia och konsultföretaget Conceptio. Hittills har SMI bl a investerat i den spanska mediekoncernen Mediapark, som positionerat sig inom digital- TV. VD är Michael Werner. För ytterligare information, kontakta: Patrick Svensk, VD SkyVentures, tel 08-553 111 09 eller 0708-66 07 30, patrick.svensk@skyventures.com Jan Wolter, Venture Manager SkyVentures, tel 08-553 111 13 eller 0702-69 11 13. jan.wolter@skyventures.com Michael Werner, VD Skandia Media Invest AB, tel 070-753 77 27 Per Johan Björnstedt, Styrelseordförande Skandia Media Invest AB, tel 08- 788 33 66 SkyVentures är ett operativt fokuserat riskkapitalbolag som utvecklar affärsidéer inom digitala medier, teknologier och tjänster för att skapa ledande europeiska onlineföretag. SkyVentures aktie är inofficiellt noterad hos Nordiska Fondkommission. VD för SkyVentures är Patrick Svensk. Ytterligare information finns på http://www.skyventures.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/14/20000714BIT00050/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/07/14/20000714BIT00050/bit0002.doc