SkyVentures investerar i Anthropics Ltd

SkyVentures investerar i Anthropics Ltd SkyVentures har tillsammans med ett konsortium av svenska och brittiska institutionella investorer genom en riktad nyemission investerat totalt 6 MGBP i det brittiska mjukvaruföretaget Anthropics Ltd. Anthropics har utvecklat en unik teknologi för att leverera multimedia-innehåll och rörliga bilder till mycket låga bandbredder över bland annat mobila nät och andra nätverk. Anthropics produkt är nu i en lanseringsfas och finansieringen skall användas för att marknadsföra och vidareutveckla produkten till bland annat telekomoperatörer och mediaföretag. "Det faktum att Anthropics har ett mycket erfaret management team, en patentsökt mjukvara och dessutom har en produkt som redan är i en lanseringsfas både i Europa och USA gjorde detta till en mycket attraktiv investering för oss", säger Patrick Svensk VD för SkyVentures. "Bolaget har rönt stort intresse från en rad ledande telekomoperatörer i Europa och USA som söker efter teknologier som fungerar i dagens befintliga GSM-nät. Anthropics mjukvara gör att rörliga bilder av TV- kvalité kan skickas på endast en tiondel av den bandbredd som konkurrenterna behöver, något som naturligtvis väckt kundernas intresse", säger Patrick Svensk vidare. Som ny styrelseledamot i Anthropics har SkyVentures nominerat Greger Larson, avgående Senior Vice President SBS Broadcasting, tidigare bland annat Vice President Modern Times Group (MTG). "Jag och SkyVentures hoppas tillföra Anthropics ett kontaktnät bland annat på den skandinaviska marknaden, där potentiella kunder och partners finns till bolaget", säger Greger Larsson. Utöver SkyVentures utgörs konsortiet bland annat av Quester Venture Partners Plc samt ett svenskt försäkringsbolag. För ytterligare information, kontakta; Patrick Svensk, VD SkyVentures, tel: 08-553 111 09 eller 0708-66 07 30, patrick.svensk@skyventures.com Jan Wolter, Venture Manager SkyVentures, tel: 08-553 111 13 eller 0733- 31 13 13. jan.wolter@skyventures.com Greger Larsson, styrelseledamot Anthropics, tel: +44 (0) 20 88 14 75 00 greger.larsson@sbs.se Andrew Berend, CEO Anthropics, tel: + 44 (0) 20 87 58 86 19 andrew@anthropics.com http://www.skyventures.com http://www.anthropics.com Om SkyVentures SkyVentures är ett riskkapitalbolag med investeringsfokus inom sådd, start-up och tillväxtfaserna, där tyngdpunkten av investeringarna ligger inom media, informationsteknologi och telekom-områdena. SkyVentures grundare har själva entreprenöriella erfarenheter och vår filosofi är att vara en aktiv ägare och partner till våra portföljbolag. Utöver kapital erbjuds entreprenören ett brett internationellt nätverk, framför allt inom media, men även inom IT och inom telekom området. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/05/20011005BIT00090/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/05/20011005BIT00090/bit0002.pdf