TINGSRÄTTEN FÖRBJUDER NORRKÖPINGS KOMMUN ATT BETALA UT STÖD TILL CIMBER AIR

Norrköpings tingsrätt har beslutat förbjuda Norrköpings kommun att betala stöd till det danska flygbolaget Cimber Air för att de trafikerar sträckan Norrköping – Köpenhamn.

- Vi är glada att tingsrätten delar vår syn, säger Jan Palmér. Vi har hela tiden hävdat att Skyways naturligtvis inte kan acceptera att stöd ges ensidigt till konkurrenten Cimber Air, eftersom det då inte blir konkurrens på lika villkor vid Norrköpings flygplats eller med vår trafik från Linköping.

En svårighet i bedömningen är att Norrköpings kommun och Marknadsföringsbolaget har valt att hemlighålla avtalets innehåll.
- Varför är de så rädda för att offentliggöra avtalets innehåll? Vad Norrköpings kommun och Marknadsföringsbolaget har gjort är omöjligt att bedöma, eftersom vi inte har fått se avtalet. Det enda som är viktigt för oss är att inte det offentliga Norrköping favoriserat något enskilt flygbolag ekonomiskt.

- I Kristianstad har det kommunala flygplatsbolaget som vi tror tecknat ett motsvarande avtal, avslutar Jan Palmér. Tingsrätten beslutade där att avtalet snedvrider konkurrensen och bolaget dömdes att upphöra med subventionerna. När avtalet blev känt har det också lett till en politisk kris i kommunen, då många bedömde agerandet som misshushållning med offentliga medel.

Med det här beslutet går rättsprocessen i Norrköping vidare. Bl a väntas ett beslut komma i Europeiska kommissionen.

FÖR MER INFORMATION Kontakta Jan Palmér 0733-85 85 00

OM SKYWAYS Skyways opererar 17 inrikes- och fem utrikeslinjer. Under 2006 flög mer än 800.000 passagerare med Skyways, vilket gav en omsättning på 1,2 miljarder SEK. Företagets 350 anställda ser till att resande och bagage kommer fram säkert och i tid. För mer information var vänlig besök www.skyways.se.