• Skyways/

Varför vägrar Norrköpings kommun och marknadsföringsbolaget att offentliggöra avtalet med Cimber Air?

- Norrköpings kommun vann ingen seger mot Skyways genom Tingsrättens beslut igår. Frågan om Norrköpings kommun och dess marknadsföringsbolag har handlat i strid med bl a EGs statsstödsregler är på inget sätt avgjord, säger Skyways advokat Tommy Pettersson på Mannheimer Swartling Advokatbyrå. Tingsrätten tog ställning till en rad formalia. Viktigt var att domstolen medger oss möjligheten att driva ärendet vidare till en huvudförhandling i Tingsrätten.

- Skyways kan naturligtvis inte acceptera att stöd ges till Cimber Air, eftersom det inte blir konkurrens på lika villkor vid Norrköpings flygplats, säger Skyways Express vd Mikael Wångdahl.

En svårighet i bedömningen är att Norrköpings kommun och Marknadsföringsbolaget har valt att hemlighålla avtalets innehåll.
- Varför är man så rädd för att offentliggöra avtalets innehåll? Det försvårar bedömningen, fortsätter Mikael Wångdahl.

I Kristianstad har det kommunala flygplatsbolaget tecknat ett motsvarande avtal. Tingsrätten bedömde att avtalet snedvrider konkurrensen och bolaget dömdes att upphöra med subventionerna. När avtalet blev känt har det också lett till en politisk kris i kommunen, då många bedömde agerandet som misshushållning med offentliga medel.

- Om Norrköpings kommun och Marknadsföringsbolaget hade valt att spela med öppna kort och visa innehållet i avtalet hade en öppen prövning kunnat ske av kommunens åtaganden. Istället har kommunen valt att hittills hemlighålla avtalet både för Skyways och den Europeiska kommissionen, fortsätter Mikael Wångdahl.

- Det är av stor vikt att finansiella stöd prövas och att de offentliga aktörer som medverkar till att sådana stöd ges ut samarbetar fullt ut med de behöriga myndigheter som har att pröva stödåtgärderna, säger Tommy Pettersson.

- Det sätt som Norrköpings kommun agerat på i detta fall har inte på långa vägar uppfyllt vad man kan kräva av en offentlig aktör med ansvar för kommuninvånarnas skattemedel, avslutar Mikael Wångdahl.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA: Skyways Express vd Mikael Wångdahl, tel 0733 – 85 86 60.