• Slättö/

Slättö förvärvar två bostadsportföljer i Finland till ett totalt värde av 130 miljoner EUR

Fonder förvaltade av Slättö har, genom två separata transaktioner, avtalat om att förvärva två bostadsportföljer i Finland till ett totalt transaktionsvärde av 130 miljoner EUR (1.5 miljarder kronor). Förvärven görs tillsammans med finska institutionella investerare som medinvesterare.

Bostadsportföljerna omfattar cirka 800 bostadsenheter i Helsingfors storstadsområde (”HMA”) och Tammerfors, med över 70 procent av värdet koncentrerat till HMA. Tillgångarna är belägna i attraktiva lägen och är av modern standard, där majoriteten är nyproducerade fastigheter.

Tuomas Kokkila, Investment Manager på Slättö, kommenterar: ”Dessa förvärv ökar väsentligt storleken på vår portfölj i Finland, och vi är glada att kunna göra dem i partnerskap med nya och befintliga institutionella investerare. Vi har följt den finska bostadsmarknaden under en längre tid och tror att urbaniseringen i kombination med ett begränsat utbud av nya fastigheter skapar förbättrade underliggande fundamenta.”

Med dessa transaktioner ökar Slättös fastighetsportfölj i Finland till 300 miljoner EUR (3.3 miljarder kronor).

Slättö kommer att samarbeta med Premico i genomförandet av affärsplanen för delar av bostadsportföljen. Avance, Roschier, Nordanö, PwC och Naava Partners har varit rådgivare till Slättö i dessa transaktioner.

Om Slättö:

Slättö är en fondförvaltare med fokus på fastighetsinvesteringar i Norden. Vi strävar efter att ständigt ge våra investerare marknadsledande avkastning genom tematiska strategier, lokal expertis, tydliga värderingar och ett engagerat team. Tillsammans förvaltar Slättö-fonderna tillgångar på över 25 miljarder kronor. Sedan starten 2013 har företaget genomfört över 200 transaktioner med ett totalt transaktionsvärde på över 35 miljarder kronor. Med ett långsiktigt synsätt prioriterar vi hållbarhet som nyckeln till framgång för våra investeringar. www.slatto.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ilkka Salminen, Head of Finland
Tel:  +358 50 341 7441