Slättö och Strawberry lanserar ny strategisk nordisk hotellkedja

Den nya hotellkedjan ska med fokus på strategiska platser, kvalité och höga hållbarhetsambitioner fylla en lucka på den nordiska hotellmarknaden. Slättö och Petter Stordalens Strawberry ligger bakom satsningen.

Den nordiska hotellmarknaden har återhämtat sig starkt med prognos om fortsatt tillväxt. Samtidigt finns det innovationspotential och därför har Strawberry och Slättö identifierat en investeringsmöjlighet på marknaden. Det är hotell med fokus på design, anpassade till både kort och långtidsboende, hög digitaliseringsgrad, effektivitet, tydlig profil inom hållbarhet och ett starkt priserbjudande.

För Slättö, som i sina fonder förvaltar institutionellt kapital, passar projektet väl in i företagets investeringsstrategi.

"Vi har identifierat en attraktiv investeringsmöjlighet i en nischad marknad. Strawberry är en av Nordens största och starkaste hotellaktörer. Tillsammans kommer vi att generera en god avkastning till våra investerare i ett fastighetssegment som är stabilt men har god potential för innovation och värdeskapande", säger Erik Möller, Head of Hotels på Slättö.

Hotellen kommer att vara tillgängliga på flera strategiska platser, primärt i regionala marknader, där många reser privat eller i tjänsten.

Slättö ser hotell som ett komplement till företagets större investeringsstrategier inom bostad, lätt industri och samhällsfastigheter.

"Hotell behöver konstant utvecklas för att attrahera sin målgrupp. Dessutom behöver hotell kunna ställa om snabbt för att möta nya marknadsbehov och därmed bidra både till bra gästupplevelser och en stabil och säker lönsamhet för verksamheten. Den nya hotellkedjan ska byggas som en mångsidig servicedestination för att möta marknadstrender", säger Erik Möller, Head of Hotels på Slättö.

"Hotellmarknaden är i ständig förändring och utveckling och Strawberry har satt en ära i att gå i bräschen för det. Den hotellkedja vi nu lanserar är ett tydligt exempel på där vi mycket tydligt fångat upp resenärernas behov och önskemål och tillsammans med externa partners erbjuder gästerna tjänster och erbjudanden som inte bara gör deras resa till en transport från A till B utan också tillfällen att ladda inför det spännande som kommer", säger Petter Stordalen, ägare till Strawberry.

Den nya hotellsatsningen har höga hållbarhetsambitioner. Exempel är målbilden att bygga i trä, förnyelsebar energiproduktion med solceller och bergvärme, resurseffektivitet genom digitala lösningar, miljöcertifiering och möjlighet till snabbladdning av bil. Hållbarhetsfokus är viktigt för konsumenten och positivt för lönsamhet, men också helt i linje med Strawberrys och Slättös respektive strategi.

Del av konceptets innehåll är att erbjuda hotellets gäster tjänster och erbjudanden genom externa samarbetspartners.

Sverige är först ut för den nya hotellkedjan men ambitionen är att kedjan de kommande åren ska växa på den nordiska marknaden.

Det första hotellet beräknas öppna i Q2 2025 i Falkenberg, med 151 rum. De första avtalen är signerade med både markägare och strategiska partners för att fylla hotellen med tjänster och utbud.

För mer information, kontakta:

Erik Möller, Head of Hotels Slättö
E-mail: erik.moller@slatto.se

Annachiara Torciano, Head of Sustainability and Communications Slättö,
Tel: +46 76 696 25 88
E-mail: annachiara.torciano@slatto.se

Daniel Stenbäck, Chief Development Officer Strawberry
E-mail: daniel.stenback@strawberry.se

Om Slättö:
Slättö är en fondförvaltare med fokus på fastighetsinvesteringar i Norden. Vi strävar efter att ständigt ge våra investerare marknadsledande avkastning genom tematiska strategier, lokal expertis, tydliga värderingar och ett engagerat team. Tillsammans förvaltar Slättö-fonderna tillgångar på över 20 miljarder kronor. Sedan starten 2013 har företaget genomfört över 200 transaktioner med ett totalt transaktionsvärde på över 35 miljarder kronor. Med ett långsiktigt synsätt prioriterar vi hållbarhet som nyckeln till framgång för våra investeringar.