• Sleep Cycle/

Sleep Cycle delårsrapport april – juni 2024: Lägger grunden för fortsatt hållbar och lönsam tillväxt

Göteborg, Sverige – 26 juli 2024

Första kvartalet i sammandrag (april-juni 2024)

• Nettoomsättningen uppgick till 65 442 (57 952) Tkr och ökade med 12,9% (11,0%). Valutajusterad nettoomsättningstillväxt uppgick till 10,5% (1,1%).
  • Rörelseresultatet uppgick till 20 964 (12 732) Tkr och rörelsemarginalen var 32,0% (22,0%).
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 20 964 (17 265) Tkr och justerad rörelsemarginal var 32,0% (29,8%).
  • Totala antalet betalande prenumeranter uppgick vid periodens slut till 898k (877k).
  • ARPU i kvartalet uppgick till 282 (263) kr. Valutajusterad ARPU uppgick till 277 kr.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick i kvartalet till 0,84 (0,51) kr.

Viktiga händelser under rapportperioden:

• 8 april meddelades att Petter Höglander rekryterats som CPO. Petter har en bakgrund från prenumerationsbaserade verksamheter inom konsumentsektorn. Petter tillträdde 15 april.
  • Vid Sleep Cycles årsstämma 11 april valdes Hans Skruvfors till ny styrelseledamot. Rasmus Järborg och Olof Nilsson avböjde omval. Årsstämman fattade också beslut om ett nytt teckningsoptionsprogram samt om ordinarie utdelning om 1,30 kr per aktie och extraordinär utdelning om 1,00 kr per aktie för 2023.
  • 12 april meddelades att Sleep Cycle rekryterat Elisabeth Hedman som ny CFO efter att nuvarande CFO Per Andersson önskat fortsätta sin karriär utanför Sleep Cycle. Elisabeth tillträdde 1 juni.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

•  Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

Verkställande direktör Erik Jivmark kommenterar kvartalet:

“Vi stänger det andra kvartalet med fortsatt intäktstillväxt på 13 procent och en rörelsemarginal på 32 procent. Intäktstillväxten är en ökning med 3 procent från det första kvartalet och en ökning med 13 procent från föregående år. Tillväxten kommer från de senaste månadernas ökning av antalet prenumeranter, men även att vi lyckats växa våra befintliga partnerskap."

"Med rekryteringen av Elisabeth Hedman och Petter Höglander är ledningsgruppen nu komplett och jag ser att vår samlade kompetens gör oss väl rustade för Sleep Cycles nästa fas.Vi har ett starkt team på plats för att fortsätta vår tillväxtresa och när vi nu går in i det tredje kvartalet har vi en tydlig uppfattning om våra prioriteringar och vad vi behöver uppnå under den kommande tiden.”

Sleep Cycles VD Erik Jivmark och CFO & Head of IR Elisabeth Hedman kommer att presentera kvartalet på fredag 26 juli kl 9:30 CET. Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk: https://ir.financialhearings.com/sleep-cycle-q2-report-2024/registerVia webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

Denna information är sådan som Sleep Cycle AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 juli 2024 kl. 8:30 CET.

För mer information kontakta:

Elisabeth Hedman
CFO & Head of IR | elisabeth.hedman@sleepcycle.com

Erik Jivmark
VD | erik.jivmark@sleepcycle.com

Jonna Grenfeldt
PR & Communication | jonna.grenfeldt@sleepcycle.com

Om Sleep Cycle

Med miljoner dagliga aktiva användare och över två miljarder nätter analyserade i fler än 150 länder är Sleep Cycle den ledande appen för sömnmonitorering och en av de mest använda tjänsterna för förbättring av sömnhälsa världen över. Sleep Cycles uppdrag är att förbättra den globala hälsan genom att få människor världen över att sova bättre. Sedan lansering 2009 har Sleep Cycle hjälpt miljoner människor förstå sina sömnvanor och förbättra sin sömn. Mobilapplikationen hjälper användare somna lättare, läser av och analyserar sömnen under natten, väcker användaren i lätt sömnfas och ger insikt i hur sömnkvalitet på bästa sätt förbättras. Sleep Cycle är en av världens mest omfattande källor för sömnstatistik och bidrar till sömnforskning och rapportering över hela världen. Sleep Cycle är noterat på Nasdaq Stockholm under tickern SLEEP och har sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige.