• Sleep Cycle/

Sleep Cycles styrelse är komplett, sedan Anne Broeng och Ödgärd Andersson tillsatts som ledamöter

GÖTEBORG, SVERIGE

16 MARS 2021 - Idag tillkännager Sleep Cycle att Anne Broeng och Ödgärd Andersson har rekryterats till styrelsen. Det innebär att styrelsen nu är komplett med totalt fem styrelseledamöter.

Anne Broeng utsågs till ny styrelseledamot i december 2020 och tillför mer än 30 års erfarenhet från finanssektorn som Group Vice President, CFO och CIO för PFA Pension. Anne Broeng tillträder även som ordförande för revisionskommittén vid Sleep Cycle.

Ödgärd Andersson utsågs till styrelseledamot i februari 2021 och är det senaste tillskottet i styrelsen. Hon är för närvarande VD för Zenseact AB, en del av Volvokoncernen. Ödgärd har haft olika befattningar inom Ericsson Group och Volvo Car Group, såsom Chief Digital Officer.

Lars Berg, styrelsens ordförande, kommenterar:

”Det gläder mig att välkomna både Anne Broeng och Ödgärd Andersson till styrelsen för Sleep Cycle. De tillför väsentlig erfarenhet och kunskap inom digital innovation och affärsutveckling, vilket kommer att gynna oss på vår mission att förbättra global hälsa genom bättre sömn. Idag är Sleep Cycle världens ledande sömnapplikation med fler än två miljoner aktiva användare i fler än 150 länder.

Styrelsen för Sleep Cycle består av följande fem ledamöter:

Lars M. Berg, ordförande

Lars har varit VD för Telia och han har även haft olika roller inom Ericsson Group (tio år i koncernledningen). Lars har också varit ledamot i den verkställande ledningen för den tyska Mannesmann-gruppen med ansvar för telekomverksamheten. Lars är en erfaren styrelseordförande och styrelseledamot med en lång lista av börsnoterade bolag på sin meritlista, inklusive Telefonica Mobile, Netinsight, Ratos, Schibsted, Tele2 och Norma Group.

Ytterligare styrelseuppdrag: Greater Than AB (ordförande).

Utbildning: BSc civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg.

Anne Broeng, styrelseledamot

Anne är professionell styrelseledamot och har erfarenhet från Nasdaq Europe samt som rådgivare för flera riskkapitalfonder. Tidigare har hon haft positionen som Group Vice President, CFO och CIO för PFA Pension.

Ytterligare styrelseuppdrag inkluderar ordförande på Velliv, styrelseledamot och ordförande i revisionsutskottet för NNIT, styrelseledamot och ordförande för revisionsutskottet för VKR Holding A/S och ATP.

Utbildning: MSc vid Aarhus Universitet.

Ödgärd Andersson, styrelseledamot

Ödgärd är för närvarande VD för Zenseact AB och har tidigare haft ett antal olika ledande befattningar inom Volvo Car Group, inklusive Chief Digital Officer, VP Vehicle SW & Electronics och VP, Head of Product Development Unit Packet Core, Hon har dessutom haft ett flertal olika roller inom Ericsson Group.

Utbildning: MSc vid Chalmers Tekniska Högskola.

Rasmus Järborg, styrelseledamot

Rasmus är Chief Product Officer på Nordnet. Innan Nordnet hade Rasmus ett antal ledande befattningar inom SEB, inklusive Chief Strategy Officer och chef för bankens digitalisering och digitala kanaler. Han har också arbetat på UBS Investment Bank i London, Storbritannien.

Ytterligare styrelseuppdrag: Styrelseordförande i Shareville AB.

Utbildning: MSc vid Handelshögskolan i Stockholm.

Olof Nilsson, styrelseledamot

Olof är förnärvarande en oberoende rådgivare och har en lång erfarenhet inom venture capital och tillväxtföretag, som investerare, styrelseledamot och som entreprenör. Senast var Olof chef för investeringar i tidiga skeden i statens pensionsfond AP6, där han också ledde och utvecklade en nytt amerikanskt teknikfokuserat fondprogram för buy-out, tillväxt och VC-investeringar.

Ytterligare styrelseuppdrag: hitta.se och Marton International.

Utbildning: MSc vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

För information relaterad till tillkännagivandet;

Per Andersson

CFO

per.andersson@sleepcycle.com

+46 70 939 5327

Malin Abrahamsson

Head of PR

malin@sleepcycle.com

+46 73 972 6424

Sleep Cycle är en av världens mest populära sömnapplikationer och verktyg för att spåra och analysera sömnvanor med fler än två miljoner aktiva användare i fler än 150 länder. Med hjälp av patenterad ljudanalysteknik spårar Sleep Cycle sömnmönster och analyserar data om vardagliga aktiviteter och faktorer som påverkar sömnen. Resultaten presenteras i lättlästa diagram och insikter. Sleep Cycle erbjuder sina användare hjälp att somna lättare med ett stort bibliotek med avkopplande musik, meditation och berättelser och väcker sina användare i den lättaste sömnfasen, vilket simulerar känslan av att vakna naturligt utan väckarklocka. Sleep Cycles huvudkontor finns i Göteborg och har 27 anställda. Företagets mission är att förbättra den globala hälsan genom bättre sömn.