Kvartalsrapport 2: 2019-09-01 - 2019-11-30

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget får härmed avge kvartalsrapport 2 för perioden 2019-09-01 – 2019-11-30. Belopp inom parantes avser motsvarande periods belopp för föregående år om inget annat anges.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET

- Nettoomsättningen under det andra kvartalet uppgick till 25 352 (21 647) tkr
och motsvarar en tillväxt på 17%.

- Orderingången under det andra kvartalet uppgick till 33 207 (25 786) tkr
och motsvarar en tillväxt på 29%.

- Bruttovinsten växte med 21% och uppgick till 10 170 (8 936) tkr
vilket motsvarar en bruttomarginal på 40% (39%).*

- EBITDA uppgick till 581 (-722) tkr och motsvarar en EBITDA-marginal på 2,3% (-3,3%).

- Antalet besökare till hemsidan växte med 29% och uppgick till 1 121 000 besökare,
varav 72% kom från mobila enheter.

- Årsstämman hölls 10 oktober 2019 där stämman beslöt enhälligt i samtliga punkter enligt kallelsens förslag.
Tre nya styrelseledamöter valdes in: Lars Lindgren, Patrik Rosén och Anette Abel.

- Orderingången under Black Friday-veckan ökade med 80% och uppgick till 11,4 mkr.**

*Från och med kvartal 1 (Q1 2019/20) redovisar bolaget nettoomsättning, istället för totala intäkter, som grund för nyckeltalen. Beräkningen för bruttomarginalen blir därmed bruttovinst i förhållande till nettoomsättningen. Jämförelsetalen följer samma nya princip.

**Black Friday-veckan 2019 löpte mellan den 25/11 till den 2/12. Black Friday-veckan 2018 löpte mellan den 21/11 till den 26/11.

VD:S KOMMENTAR

”Under det andra kvartalet fortsatte Sleepo att växa tillsammans med lönsamhet och gör återigen ett rekordkvartal. Det finns många faktorer att glädja sig över från kvartalet, inte minst att bolaget slog försäljningsrekord med en orderingång som ökade med 29% och uppgick till 33,2 (25,8) mkr. Bolaget slog även rekord i antalet besökare till hemsidan som uppgick till över 1,1 miljoner, en ökning med 29%.

Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 17% och uppgick till 25,4 (21,6) mkr. Bruttovinsten i sin tur växte med 21% och uppgick till 10,2 (8,9) mkr, vilket motsvarar en bruttomarginal på 40% (39%).

Bruttotillväxten sker trots en period som präglats av hög kampanjintensitet och inkluderat bland annat Black Friday-veckan.

Black Friday
Förväntningarna på årets Black Friday var höga och Sleepo hade under en längre tid förberett sig inför årets största försäljningsperiod. Förberedelserna gick inte förgäves och Sleepo slog alla förväntningar med en försäljning som ökade med 80% jämfört med Black Friday-veckan under föregående år. Den rekordhöga försäljningen under Black Friday-veckan, som inföll i slutet av kvartalet, innebär att vi har en betydande orderingång med oss in i nästa period och bådar väl för en stark inledning på det tredje kvartalet.

Eget sortiment
Sleepo arbetar fokuserat på sin strategi att öka andelen eget sortiment vilket går med raska steg framåt. Försäljningen från det egna sortimentet ökade under kvartalet med 198% jämfört med samma period under föregående år och är ett fint betyg på att vi prickar rätt med det egna sortimentet samt att vi har en stabil grund att bygga vidare på vårt egna varumärke.

Förstärkt styrelse
Under årsstämman som hölls i oktober har bolaget stärkt styrelsen med tre nya ledamöter: Lars Lindgren, ordförande i Swedol och ägare och investerare i flertalet bolag. Patrik Rosén, VD och ägare av Aggregate Media. Anette Abel, tidigare COO på Lekmer och Senior Manager på Wayfair.com.

Den starka tillväxten, i kombination med det positiva resultatet, är ett styrkebesked och en bekräftelse på att bolaget är på rätt väg. Jag med kollegor och styrelse ser med tillförsikt på framtiden där vi har alla förutsättningar för en fortsatt lönsam och uthållig tillväxt.”

Philip Nickolsten, VD
Stockholm i januari 2020

FINANSIELL INFORMATION

Försäljning och resultat
Nettoomsättningen under det andra kvartalet uppgick till 25 352 (21 647) tkr med en bruttovinst om 10 170 (8 396) tkr och ett resultat före skatt om 97 (-1 144) tkr. För halvåret uppgick nettoomsättningen till 48 892 (41 633) tkr med en bruttovinst om 19 512 (16 008) tkr och ett resultat före skatt om 164 (-2 615) tkr.

Likviditet och finansiering
Den 30 november 2019 uppgick bolagets kassa och bank till 4 385 (515) tkr, varav 506 (506) tkr bestod av låsta medel i form av garantier. Bolaget har en checkkredit som uppgår till 5 000 tkr som på bokslutsdagen har nyttjats till 0 (2 160) tkr.

Investeringar
Sleepos totala investeringar under det andra kvartalet uppgick till 620 (634) tkr. Investeringarna under halvåret uppgick till 1 329 (1 514) tkr. Vid periodens slut har bolaget anläggningstillgångar på 8 217 (7 566) tkr och där 79 (72) tkr utgörs av materiella anläggningstillgångar, 5 586 (4 994) tkr utgörs av immateriella anläggningstillgångar och
2 552 (2 500) tkr av finansiella anläggningstillgångar.

De immateriella anläggningstillgångarna består till störst del av utvecklingskostnader för IT-plattformen och de finansiella tillgångarna består till störst del av uppskjuten skattefordran.

Avskrivningar
Avskrivningar för det andra kvartalet belastar resultatet med 484 (381) tkr där störst del av avskrivningarna om 471 (371) tkr avser utvecklingskostnader. Avskrivningar för halvåret belastar resultat med 942 (734) tkr där störst del av avskrivningarna om 917 (716) tkr avser utvecklingskostnader.

Eget kapital
Den 30 november 2019 uppgick bolagets eget kapital till
8 078 (832) tkr varav 1 367 (761) tkr avser aktiekapital.

Aktie och aktieägare
Per den 30 november 2019 uppgick antalet aktier till 12 426 885 fördelat på 192 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.

Teckningsoptioner
Totala antalet utestående optioner på balansdagen är 245 000 till antalet och motsvarar samma antal aktier. Om samtliga optioner utnyttjas för teckning av aktier ökar antalet aktier med totalt 245 000, från 12 426 885 st. aktier till 12 671 885 st. aktier. Om samtliga i Bolaget utestående teckningsoptioner utnyttjas blir utspädningseffekten maximalt cirka 2,0 procent.

Redovisningsprinciper
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande
Kvartalsrapporten har inte granskats av bolagets revisor.

Nästa rapport
Kvartalsrapport 3: 31 mars 2020

För frågor, kontakta:
Philip Nickolsten, VD
E-post: philip@sleepo.se
Telefon: 070-543 53 60

Denna information är sådan information som Sleepo AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 januari 2020.

Sleepo är en av Sveriges ledande e-handelsbutiker för möbler och heminredning. Sleepos mobilanpassade hemsida erbjuder kunder en förstklassig shopping-upplevelse med ett brett och kurerat sortiment från lokala, internationella och private label varumärken. Sleepo erbjuder sitt sortiment till ett konkurrenskraftigt kunderbjudande som inkluderar fri frakt och öppet köp. Bolaget är sedan 2016-01-15 noterat på Spotlight Stock Market.