Slottsbacken investerar 15 miljoner kronor i det svenska mjukvarubolaget TiFiC

Report this content

Slottsbacken investerar 15 miljoner kronor i det svenska mjukvarubolaget TiFiC Det nordiska venture capitalbolaget Slottsbacken investerar 15 miljoner kronor i det svenska programvaruföretaget TiFiC genom sin andra IT-fond, Slottsbacken Fund II. TiFiC utvecklar och marknadsför system för webbaserad support, s k e-support, med hjälp av bl a artificiell intelligens. Slottsbacken går in som delägare via en riktad nyemission som ger TiFiC 15 miljoner kronor att investera i marknadsutveckling. Förutom Slottsbacken ingår Telia Business Innovation och MTI i ägarkretsen, liksom TiFiC:s grundare och medarbetare. Slottsbacken investerar i TiFic genom sin 100 miljoner euro stora fond Slottsbacken Fund II, som fokuserar på investeringar i nordiska snabbväxande IT-bolag inom sektorerna telekom, datakom och media. Slottsbacken Fund II förvaltas av ACR Capital AB med kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. TiFiC är ett svenskt mjukvaruföretag med huvudkontor i Göteborg som utvecklar och marknadsför webbaserade e-supportsystem med hjälp av artificiell intelligens. Bolaget grundades år 1999 och har sina rötter i ett forskningsprojekt om artificiell intelligens vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. TiFiC:s produkt TiFiC Digital Support System (TiFiC DSS) är ett användarvänligt system för digital support baserat på den senaste forskningen inom artificiell intelligens och komplexa system. TiFiC DSS innehåller en ständigt uppdaterad databas med kända hjälpsituationer och systemet använder sig av artificiell intelligens för att snabbt sortera frågeställningarna och lämna önskad information över internet. Systemet hjälper hård- och mjukvaruutvecklare samt återförsäljare att öka kvaliteten och tillgängligheten på sin support, avsevärt minska sina kostnader för support (som ännu mestadels är manuell) samt öka kännedomen om kundernas användning av sina produkter. Marknaden för e-support är den snabbast växande nischen inom datorbranschen med en årlig tillväxt på 50 procent, enligt analysföretaget IDC. - Trots det dystra läget inom IT-sektorn för närvarande tyckte vi att detta var ett utmärkt tillfälle att investera i ett bolag med en lysande framtid. TiFiC har ett högt och framstående teknologikunnade inom området e-support med en världsledande mjukvara, en bra ledning och är verksamt på en mycket intressant och lovande marknad, säger Slottsbackens verkställande direktör Ulf Svensson. Om Slottsbacken: Slottsbacken har investerat i nordiska tillväxtföretag inom telekom, datakom och media sedan 1996. Slottsbackens första fond har ett kapital om cirka 300 miljoner kronor med Telia och 6:e AP-fonden som investorer. Slottsbackens andra fond har ett totalt kapital om cirka 100 miljoner euro, med 6:e AP-fonden, AFA, Electa, Telias pensionsstiftelse, Telia, Sampension, Merita Life Assurance, Industrial Investment och Local Goverment Pension Institution som investorer. Ett dussintal medarbetare är involverade i fondernas managementbolag, ACR Capital AB. ACR grundades 1995 och har idag kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Investeringarna genom Slottbacken Fund I har varit mycket framgångsrika och portföljbolagen har i flera fall vuxit från mindre "såddföretag" till stora och marknadsledande IT-företag nära en börsnotering eller andra s k exits. I Slottsbacken Fund I återfinns företag som UDS Entertainment Group, Nordens ledande utvecklare av dataspel, programvarubolaget Marratech, som tillhandahåller mjukvara för e-möten och Digiscope, en ledande leverantör av lösningar för nya digitala media. Nyligen genomförda investeringar inkluderar även Secode, ett internetsäkerhetsföretag, Finansium, ett internationellt bolag som utvecklar och levererar finansiella informationstjänster och -teknologi, och Reddo Networks, som utvecklar 'nästa generationens' IP-teknologi och -produkter. För ytterligare information kontakta: Ulf Svensson, verkställande direktör Slottsbacken Venture Capital Tel: 08-456 88 80, 070-6871618 Fax: 08-456 88 98 E-post: ulf.svensson@acr.se http://www.slottsbacken.com Se även TiFiC:s hemsida www.tific.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/09/20010808BIT00760/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/09/20010808BIT00760/bit0002.pdf