Cecilia Holmgren från Västerås till final i SM Unga Bagare 2011

Report this content

Landets tolv mest imponerande unga bagartalanger gör upp om titeln i en fem timmar lång bakningstävling där kunskap och kreativitet får mjölet att yra! Finalen avgörs den 16 mars på Ester Mosessons gymnasium i Göteborg och de läckra tävlingsbidragen skyltas upp för allmänheten i shoppingcentrat Nordstan där vinnaren presenteras 15.00.

SM Unga Bagare för deltagare under 23 år arrangeras för 21:a året i rad för att skapa intresse för bagaryrket bland yngre samt att visa upp det kreativa hantverket bakom bröd. Många av bageribranschens talanger har börjat sina karriärer i tävlingen; en vinst är en bra merit för framtida anställningar och flera som deltagit tidigare år är i dag framgångsrika entreprenörer med egna bagerier. Exempelvis ingår tidigare vinnare i Bagarlandslaget som nyligen vann det europeiska kvalet till VM för bagare.

– Finalisterna  är superduktiga hantverkare och deras tävlingsbröd är inte bara grymt goda utan också vackra och konstnärliga. Deras bakverk måste bara ses! säger Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer som är huvudarrangör av SM Unga Bagare.

En av de 12 tävlande är Cecilia Holmgren, 19 år, från Västerås som går yrkeshögskoleutbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad.

– Det bästa med att vara bagare är att man får utlopp för sin kreativitet och får arbeta med kroppen och händerna. Som bagare får jag både skapa och glädja andra! Inför finalen tar jag fram bra recept och så ska jag träna, träna och träna, säger Cecilia Holmgren.

Ettan och tvåan i SM vinner en inspirationsresa till en europeisk storstad tillsammans med andra framgångsrika talanger inom bageribranschen samt kvalar in till de europeiska mästerskapen för unga bagare i Weinheim, Tyskland i september.

Välkommen till SM Unga Bagare i Göteborg den 16 mars
Tävlingen pågår den 16 mars mellan kl. 06.00 och 11.00 på Ester Mosessons gymnasium i Göteborg med prisutdelning kl 15.00 i Nordstan.  Varje tävlande bakar efter egna recept 4x15 franskbrödsbullar, 4x15 vetebrödsbullar, 4x15 wienerbröd, 3+6 matbröd samt ett skådebröd eller en tårta. Klockan 12.00  ställs bakverken ut i shoppingcentrat Nordstan och en jury bedömer kreativitet, smak, form och färg på bakverken.  Journalister är välkomna till tävlingen och prisutdelningen.

Hör av dig senast 14 mars till eva.kjeller@prat.se och berätta när du vill komma.

De tolv tävlande i SM Unga Bagare 2011 är:

1. Emma Arkblad, 22 år, på Ekstedts Bageri & Café i Alingsås
  2. Ida Juhlin, 21 år, från Västerås på Yh-utbildningen för bagare och konditorer på Burgårdens Utbildningscentrum i Göteborg
  3. Alex Roskvist, 22 år, på Gateau Stockholm i Stockholm
  4. Peter Karlsson, 22 år, från Enköping på Stiftelsen Skansen i Stockholm
  5. Marcus Olsson, 22 år, på Ritz Conditori i Sölvesborg
  6. Sebastian Andersson, 22 år, på Pâtisserie David i Malmö
  7. Sara Olsén, 22 år, från Billesholm på Conditori Tösabiten i Ekeby
  8. Linn Danielsson, 18 år, från Dala-Järna, på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad
  9. Cecilia Holmgren, 19 år, från Västerås på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad
  10. Madeleine Thell, 20 år, från Lund på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad
  11. Therese Vesterholm, 20 år, från Dala-Husby på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad
  12. Kim Westerling, 20 år, från Västerås på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad

Högupplösta pressbilder på deltagarna finns på www.ungabagare.se

För ytterligare information, kontakta:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
Mobil: 0703 - 646 794
E-post: martin@bageri.se

För intervju med finalister, kontakta:
Eva Kjeller, Prat PR, presskontakt  SM Unga Bagare
Mobil: 0709 - 10 10 43
E-post: eva.kjeller@prat.se

Om Sveriges bagare & konditorer:

Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har cirka 500 medlemsföretag. För mer information: www.bageri.se

Om SM Unga Bagare

SM Unga Bagare syftar till att kora Sveriges bästa unga bagare. För att få delta måste man arbeta eller utbilda sig inom bageri- och konditoribranschen och inte ha fyllt 23 år före den 1 juli 2011. Ettan och tvåan i SM tävlar för Sverige under EM Unga Bagare. Tävlingen har arrangerats sedan 1990 av Sveriges bagare & konditorer. Medarrangörer är Nord Mills, KåKå och Ester Mosessons gymnasium i Göteborg.

Taggar: