Susanna Söderman från Hedemora till final i SM Unga Bagare 2012

Report this content

Nu är årets finalister till SM Unga Bagare utsedda.  Landets tolv mest imponerande unga bagartalanger gör upp om titeln vid en fem timmar lång bakningstävling den 28 mars på Ester Mosessons gymnasium i Göteborg. Samtliga tävlingsbidrag visas upp för allmänheten i shoppingcentret Nordstan där vinnaren presenteras kl. 15.00

SM Unga Bagare är en tävling för deltagare under 23 år och arrangeras för 22:a året i rad för att skapa intresse för bagaryrket bland yngre samt att visa upp det kreativa hantverket bakom bröd. Tävlingen är en bra merit och en språngbräda för unga bagare då många av bageribranschens talanger har inlett sina karriärer i just den här tävlingen. Till exempel är de tidigare tävlingsdeltagarna Mattias Wallmark, Håkan Johansson och Moa Brink just nu aktuella i Svenska Bagarlandslaget. De tävlar i finalen av Bagar-VM som avgörs den 7 mars 2012.

– SM Unga Bagare bidrar till att höja kompetensen inom bageribranschen. Under tävling sporras de unga bagarna att utveckla sina kreativa och tekniska talanger och får samtidigt visa upp sitt hantverk för allmänheten. Årets finalister är riktigt vassa så jag ser fram mot en spännande tävling, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som är huvudarrangör av SM Unga Bagare.

Varje tävlande bakar, efter egna recept, 4x15 franskbrödsbullar, 4x15 vetebrödsbullar, 4x15 wienerbröd, 3+6 matbröd samt ett dekorbröd eller en tårta. Klockan 12.00 ställs bakverken ut i shoppingcentrat Nordstan och en jury bedömer kreativitet, smak, färg och form på bakverken.

En av de 12 tävlande är Susanna Söderman, 21 år, är född i Åbo i Finland men är uppvuxen i Hedemora. Idag arbetar hon som bagare på With Brød och Kaffe i Tønsberg, Norge.

– Jag har alltid älskat att baka för att det är ett sådant kreativt yrke. Man kan göra vad som helst, det är bara ens fantasi som sätter gränserna. Känslan av att ha fått till en perfekt deg, snittning och ett slutgiltigt bröd som smakar helt fantastiskt är svårslaget. Att vara bagare är helt enkelt hur kul som helst! Säger Susanna Söderman.

Välkommen till SM Unga Bagare i Göteborg den 28 mars

• Tävlingen pågår den 28 mars på Ester Mosessons gymnasium i Göteborg.
  • Kl. 06.00 – 11.00 bakning på Ester Mosessons gymnasium
  • Från kl. 12.00 visas bakverken upp för allmänheten i Nordstan
  • Kl. 15.00 prisutdelning i Nordstan

Journalister är välkomna till tävlingen och prisutdelningen.

Hör av dig senast 26 mars till johanna.westin@prat.se och berätta när du vill komma.

De tolv tävlande i SM Unga Bagare 2012 är:
1. Ellen Axeborg, 20 år, på Strömssons Drive-In Conditori i Kalmar
2. Andreas Brügge, 22 år, på Albert & Jack’s i Stockholm
3. Linn Danielsson, 19 år, på Valhallabageriet i Stockholm
4. Karolina Hedlund, 20 år, från Yrkeshögskolan för bagare & konditorer i Göteborg
5. Cecilia Holmgren, 20 år, på Brynolf Bagare i Västerås
6. Tobias Jadberg, 20 år, på Riddarbageriet i Stockholm
7. Marie Jansson, 21 år, på Ritz konditori i Vetlanda
8. Didrik Persson, 20 år, från Yrkeshögskolan för bagare & konditorer i Kristianstad
9. Patrik Sundin, 21 år, från Yrkeshögskolan för bagare & konditorer i Kristianstad
10. Emil Söderlind, 21 år, på Konditori Rosetten i Taberg
11. Susanna Söderman, 21 år, på With Brød och Kaffe i Tønsberg, Norge
12. Kim Westerling, 20 år, på Ica Maxi i Köping

Högupplösta pressbilder på deltagarna finns på www.ungabagare.se

För ytterligare information, kontakta:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
Mobil: 0703-646 794
E-post: martin@bageri.se

För intervju med finalister, kontakta:
Johanna Westin, Prat PR, presskontakt  SM Unga Bagare
E-post: johanna.westin@prat.se

Om Sveriges bagare & konditorer: Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 500 medlemsföretag. För mer information: www.bageri.se

Om SM Unga Bagare

SM Unga Bagare syftar till att kora Sveriges bästa unga bagare. För att få delta måste man arbeta eller utbilda sig inom bageri- och konditoribranschen och inte ha fyllt 23 år före den 1 juli 2011. Ettan och tvåan i SM tävlar för Sverige under EM Unga Bagare. Tävlingen har arrangerats sedan 1990 av Sveriges bagare & konditorer. Medarrangörer är Nord Mills, KåKå och Ester Mosessons gymnasium i Göteborg.

Taggar: