Victoria från Västervik kan bli årets Unga Bagare 2015

Report this content

Nu är årets finalister i SM Unga Bagare utsedda. Den 18 mars gör tio laddade unga finalister upp om titeln Svensk Mästare för Unga Bagare vid en fem timmar lång bakningstävling på Ester Mosessons gymnasium i Göteborg. Samtliga tävlingsbidrag visas upp för allmänheten samma dag i shoppingcentret Nordstan där vinnaren koras klockan 15.00. En av finalisterna är Victoria Johansson, 21 år från Västervik, som arbetar på Wienercaféet i Stockholm.

SM Unga Bagare arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och är en bageritävling för bagare upp till 23 år. Tävlingen genomförs i år för 25:e gången och går av stapeln den 18 mars på Ester Mosessons gymnasium klockan 06.00-11.00. Finalisterna bedöms i fem olika moment; franskbrödsbullar, matbröd, vetebrödsbullar, wienerbröd samt ett skådebröd eller en tårta. Deltagarna bakar allt från grunden efter egna recept och en jury betygsätter sedan bakverken utifrån smak, färg, form och kreativitet.

En av årets 10 finalister är Victoria Johansson, 21 år, från Västervik. Till vardags arbetar hon på Wienercaféet i Stockholm.

-       Det är första gången jag tävlar i bakning, så det är spännande men nervöst. Min starkaste gren kommer troligtvis vara skådebrödet, för det är ett delmoment där jag får utlopp för min konstnärliga sida, säger Victoria Johansson.

Finalen sker i år under vad bageribranschen kallar SM-veckan i Göteborg, då även Skolmästerskapen och Årets Bagare går av stapeln. Hela SM-veckan är öppen att besöka för allmänheten.

-       SM Unga Bagare är en fantastisk möjlighet för våra unga stjärnskott att visa upp vad de kan och med årets duktiga startfält är jag övertygad om att flera av dem går en strålande framtid till mötes, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Det som står på spel är titeln Svensk Mästare för Unga Bagare men det är inte bara vinnaren som belönas. De bagare som placerar sig på första till fjärde plats blir antagna till Juniorbagarlandslaget som senare i år ska tävla i EM för Unga Bagare. Ettan och tvåan belönas dessutom med en fem dagars inspirationsresa tillsammans med välrenommerade personer i branschen.

Om Victoria Johansson:
Ålder: 21 år
Hemort: Västervik
Arbetsplats: Wienercaféet
Favoritbakverk: Kardemummabulle

Pressinbjudan: Välkommen till finalen i SM Unga Bagare den 18 mars i Göteborg.
Journalister är varmt välkomna till tävlingen i Göteborg på Ester Mosessons gymnasium och till prisutdelningen i Nordstan. OSA till annika.hammarwall@prat.se senast den 17 mars.

Program i Göteborg den 18 mars:

• Kl. 6:00 - 11:00 – Tävling på Ester Mosessons gymnasium.
  • Från 12:00 - 15:00 – Utställning av bakverken i Nordstan för allmänheten.
  • 13:00 – Juryn provsmakar från scenen.
  • Kl. 15:00 – Prisutdelning i Nordstan.

Finalister i SM Unga Bagare 2015:

Cornelia Skalin (21 år) från Gävle jobbar på Lidingö Bröd & Pâtisserie i Stockholm.
Victoria Johansson (21 år) från Västervik jobbar på Wienercaféet i Stockholm.
Amanda Bäckström (21 år) från Öland jobbar på Vetekatten i Stockholm.
Amanda Gustavsson (20 år) från Ryssby jobbar på Bakery & Spice i Stockholm.
Natalie Bergström (22 år) från Motala och jobbar på Brogyllen i Göteborg.
Elin Johansson (21 år) från Herrljunga studerar på Yrkeshögskola och jobbar på Ljungblads Konditori i Alingsås.
Mångs Amalia Andersson (21 år) från Mora jobbar på Veras bageri & konditori i Svärdsjö.
Anna Säll (21 år) från Jönköping studerar på Yrkeshögskola.
Louise Gidlund Enblom (19 år) från Strängnäs jobbar Printz bageri i Stallarholmen.
Hampus Svensson (22 år) från Strängnäs jobbar på Artipelag på Värmdö.

För högupplösta pressbilder på deltagarna: http://bageri.se/press/pressbilder/
Hemsida: www.smungabagare.se

För ytterligare information om SM Unga Bagare, kontakta:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
M: 0703-646 794, E: martin@bageri.se

För intervju med och ytterligare information om finalisterna, kontakta:
Annika Hammarwall, presskontakt Prat PR

M: 0704-229 750, E: annika.hammarwall@prat.se

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Förutom SM Unga Bagare arrangerar organisationen bland annat Årets Konditor, Årets Bagare samt driver Svenska Bagarlandslaget och Svenska Konditorlandslaget. För mer information: www.bageri.se

Om SM Unga Bagare
SM Unga Bagare syftar till att kora Sveriges bästa unga bagare. För att få delta måste man arbeta eller utbilda sig inom bageri- och konditoribranschen och inte ha fyllt 23 år före den 1 juli 2015. Ettan till fyran i SM Unga Bagare bildar Svenska Juniorbagarlandslaget som tävlar för Sverige under EM Unga Bagare. Tävlingen har arrangerats sedan 1990 av Sveriges bagare & konditorer. Medarrangörer är Nord Mills, KåKå, Sveba-Dahlen och Ester Mosessons gymnasium i Göteborg.