Årets Smaka på Stockholm serverar framtidens mat

Report this content

5-10 juni går matfestivalen Smaka på Stockholm av stapeln i Kungsträdgården. På plats finns fyrtio restauranger och food trucks samt över hundra av landets främsta kockar, bagare och mathantverkare. Inriktningen för årets festival är framtidens lösningar inom mat och dryck.

Smaka på Stockholm är en av världens största matfestivaler med fler än 350 000 besökare varje år. För 27:e gången i rad fylls nu Kungsträdgården av restauranger och food trucks. Årets festival består både av dagens mat samt framtidens mat som handlar om smak, hållbarhet och hälsa. På plats finns bland annat Mathias Dahlgren och Sayan Isaksson som serverar några av sina rätter som platsar in i framtiden.

– Sverige ligger långt fram inom mat och dryck på ett flertal områden vilket vi vill lyfta fram, säger Anders Sewerin som arrangerar Smaka på Stockholm. Under sex dagar samlar vi landets bästa kockar, mängder av spännande restauranger samt entreprenörer som vill revolutionera vad vi äter i framtiden genom ny teknik. Året festival blir helt klart den bästa och mest spännande någonsin.

Parallellt med Smaka på Stockholm pågår konferensen Sweden Foodtech Big Meet. Där samlas visionärer från hela världen och pratar om hur techsektorn kan förändra framtidens mat. Som en del i Big Meet byggs Foodtech Village upp i Kungsträdgården under Smaka på Stockholm. Där kan festivalbesökarna möta företag som utvecklar allt från mat- och hälsoappar till urbana odlingar och nya sätt att minska matspill.

Under festivalen medverkar Sébastien Boudet tillsammans med landets främsta bagare och mathantverkare. Sébastien bemannar även en pizzaugn med kända kockar som turas om att baka sina favoritpizzor. Vilka kockar som dyker upp är något av en överraskning men förra året var bland annat Mathias Dahlgren, Paul Svensson, Niklas Ekstedt och Filip Fastén på plats.

För mer information kontakta:
Anders Sewerin, grundare till Smaka på Stockholm

För pressackreditering till tisdagen 5 juni kontakta:
Sophie Berlin, Kitchen PR
Mail: sophie@kitchenpr.se

För fler bilder:
Samtliga foton av Peter Backman

Smaka På Stockholm är Sveriges största årligen återkommande evenemang med över 350 000 personer besökare i Kungsträdgården. I år medverkar 40 resturanger och food trucks under festivalen som pågår 5-10 juni. På plats finns även ett flertal kända kockar samt bagare och mathantverkare. Evenemanget drivs av Anders Sewerin och Johan Turesson.

www.smakapastockholm.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Sverige ligger långt fram inom mat och dryck på ett flertal områden vilket vi vill lyfta fram. Under sex dagar samlar vi landets bästa kockar, mängder av spännande restauranger samt entreprenörer som vill revolutionera vad vi äter i framtiden genom ny teknik. Året festival blir helt klart den bästa och mest spännande någonsin.
Anders Sewerin