Caucasus Oil AB:s delårsrapport 2015-01-01 – 2015-03-31

Periodens siffror i korthet
Periodens omsättning 42 kkr, (Q1 2014, 254 kkr)
Periodens bruttoresultat -113 kkr, (Q1 2014, 126 kkr)
Periodens rörelseresultat -166 kkr, (Q1 2014, 74 kkr)
Periodens resultat efter finansiella poster och skatt -212 kkr, (Q1 2014, 74 kkr)

Kommentarer till resultatet

• Omsättningen grundar sig på tre månaders produktion från brunnarna Reese #1H, Schiflet #1H, Oltmann #1H och Goodrich-Cocke #3.
  • Brunnarna skrivs av under en tjugoårsperiod från och med den månad som de sätts i produktion.
  • Brunnen Oltmann #1H har under en längre tid haft driftstörningar, men är sedan slutet av januari åter i produktion, vilket kommer att påverka resultatet positivt framöver.
  • Det låga oljepriset har inte gagnat bolaget, men en ljusning har skett mot slutet av perioden när priserna gått upp igen.
  • Valutaförlusterna har varit betydande under perioden, alltså ytterligare en faktor som bolaget inte rår över, men drabbats av.

Viktiga händelser under perioden 2015-01-01 – 2015-03-31

• Caucasus Oils kontorsadress ändrades i januari till: Caucasus Oil AB, Slottsgatan 14, 553 22 Jönköping. Anledningen till ändringen var rent praktisk, eftersom bolagets administration flyttats till Jönköping. Bolagets säte var oförändrat Vimmerby.
  • Brunnen Oltmann kom åter i produktion i slutet av januari.
  • Styrelsen i Caucasus Oil AB ingick den 3 mars ett engagemangsavtal med det finansiella institutet Corpia AB i Stockholm, gällande ett uppdrag att placera ett obligationslån på upp till 10 miljoner SEK. Lånet stängs i månadsskiftet juni/juli 2015, varför det i skrivande stund inte kan ges någon prognos för vilken betydelse lånet kan ha för bolaget. Täckningsgraden på lånet avgör, och kan kommuniceras först längre fram.
  • De renoveringar av brunnarna som skett betalas via avdrag på avräkningsnotorna från respektive brunns produktion. Bolaget kommer inom en snar framtid att ha betalat delar av innevarande renoveringsskulder, vilket kommer att påverka kassaflödet positivt.
  • Ett lågt oljepris har gjort att intjänandeförmågan avsevärt dämpats. Under senare del av perioden har dock oljepriset åter stigit, vilket naturligtvis gynnat bolaget positivt, liksom den förhållandevis höga dollarkursen.

Viktiga händelser händelser efter periodens utgång

• Utfallet av obligationslånet är planerat att redovisas efter halvårsskiftet.
  • Oljepriset har vänt något ytterligare uppåt, och det gagnar naturligtvis bolagets intäkter.
  • Styrelsen har i juni månad undertecknat ett viktigt avtal om förvärv av Smart Energy Sweden Fuels AB. Betalning sker med hjälp av nyemitterade aktier och kommer att genomföras om en planerad extra bolagsstämma i mitten av juli månad godkänner kvittningsemissionen m.m. Fullföljs förvärvet beräknas Caucasus vara vinstgivande under innevarande verksamhetsår. Se vidare pressmeddelande 2015-06-08.

Prognos för resten av verksamhetsåret

Det ovan nämnda obligationslåneerbjudandet stängs den 30 juni. Resultatet av det kommer att styra en stor del av investeringsverksamheten. På grund av den för tillfället oroliga marknaden finns det en hel del produktion till salu, och till rimliga priser.

Engagemangsavtalet med Corpia AB ger oss förhoppningsvis goda möjligheter att genomföra våra funna och önskade investeringar. Vi tänker oss kloka, och till en början något mer försiktiga satsningar i redan fullt producerande källor. Detta för att vi ska få upp vårt kassaflöde. Så fort vi fått upp produktionen, är naturligtvis tanken att vi åter igen även ska söka efter något mer riskfyllda projekt, som komplement till övriga investeringar och i linje med Caucasus AB:s grundfilosofi.

Så till det viktigaste av allt, förvärvet av Smart Energy Fuels AB. Det påverkar naturligtvis bolaget mycket positivt och skapar helt nya förutsättningar. Caucasus blir unikt på marknaden med allt ifrån prospektering, produktion till distribution och försäljning av petroleumbaserade bränslen! Se ovan punkten ”Viktiga händelser efter periodens utgång” samt pressmeddelandet 2015-06-08.

Styrelsens kommentar:
Caucasus går nu in i en helt ny positiv och expansiv fas i och med förvärvet av Smart Energy Fuels AB, förutsatt att vi får ett godkännande av den extra bolagsstämman. Trots att vi gått igenom en tung period, har vi kunnat förhandla fram avtalet med Corpia och förvärvet av Smart Energy.

Med glädje kan vi notera att den nya bolagskonstellationen, som presenterades den 8 juni, fått ett positivt mottagande från olika marknadsaktörer, både inom den industriella och finansiella sektorn. Vi ser också redan nu ytterligare affärsmöjligheter som kan utvecklas starkt, både inom de befintliga och helt nya verksamhetsområdena.

Vi har med andra ord planterat ett ytterst spännande scenario för våra aktieägare, genom det som inom kort kan bli Smart Energy Group AB!

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

Vimmerby 2015-06-16

Caucasus Oil AB (publ)