Kommuniké från Caucasus Oil AB:s årsstämma 2015-06-29

Vejne Johansson valdes till ordförande att leda årsstämman.

Av totalt 12 910 298 aktier var 3 248 120 aktier representerade på stämman, vilket motsvaras av 25,16 % av rösterna.

Stämman beslutade:
- att fastställa resultat- och balansräkning.
- att bevilja styrelsens ledamöter samt verkställande direktören ansvarsfrihet.
- att disponera resultatet enligt styrelsens förslag, innebärande att 2014 års resultat balanserades i ny räkning.
- att styrelsearvodet skall vara oförändrat och utgå med SEK 1 500 till styrelsens ledamöter vid varje möte.

För tiden fram till nästa årsstämma valdes följande till ledamöter i styrelsen:
Ulrich Andersson ordförande, Bertil Wilhelmsson VD, Bengt Grafström och Lars-Olof Ericsson.

Anförande av styrelseordförande Ulrich Andersson, som redogjorde kring anledningarna till att affären med estniska Petrovende Oü inte genomfördes, på grund av otillräcklig information kring det ryska projektet. Han informerade även om marknadsläget i stort med låga oljepriser, men samtidigt om möjligheterna att köpa den produktion som nu finns till salu. Information gavs även angående nedskrivningarna av två av oljekällorna, där information och tidsplan från operatören inte kunnat ses som tillräcklig.

Styrelseordföranden i Smart Energy Fuels Sweden AB, Fredrik Johansson, redogjorde därefter om Smart Energys framtida planer inom bränsleförsäljning och etablering av tankstationer på orter som saknar bensin och dieselförsäljning, samt bolagets fortsatta prospektering och produktion av gas och olja. Han redogjorde dessutom för tillståndsgången kring etablering av de nya tankstationerna.

Framlades styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen innebärande ändring av säte till Jönköping, varefter stämman beslutade i enlighet med förslaget.
Stämman beslutade att, i enlighet med styrelsens förslag, bemyndiga styrelsen att fatta beslut om ökning av aktiekapitalet inom Bolagets registrerade aktiekapitalgränser, under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen genom nyemission av aktier, konvertibler eller teckningsoptioner, med rätt att avvika från tidigare aktieägares företrädesrätt. Styrelsen har härutöver befogenhet att besluta att betalning för aktier, konvertibler eller teckningsoptioner skall kunna ske mot kontant betalning eller genom apport, eller kvittning. Syftet till bemyndigandet är att stärka Bolagets finansiella ställning. Teckningsoptioner behöver ej utges mot betalning.
Verkställande direktören bemyndigades att vidta de smärre justeringar som kan komma att vara nödvändiga i samband med registrering vid Bolagsverket och vid Euroclear Sweden AB.

Aktiespararna reserverade sig mot beslutet.

För ytterligare information kontakta:
Ulrich Andersson, telefon: 036 - 300 120, 070 – 376 05 15
Hemsida: www.caucasusoil.se