Penser Access: Smart Energy - Lång väg kvar för att skingra röken

Sin vana trogen av tvära kast i kommunikationen så släppte bolaget i samband med sin rapport för Q3’19 även en revision av resultatet för Q2’19. Med bland annat ett ”internt konsolideringsfel” på 68 mkr och nedskrivningen av dotterbolaget Pallas som gick i konkurs under Q3’19, reviderades Q2-resultatet ner från 4 mkr till -32 mkr. Omsättningen för 9m’19 uppgick till 1008 mkr vilket motsvarade en tillväxt på 57%. EBITDA för 9m’19 uppgick till 41 mkr vilket var lägre än de 47 mkr vi räknat med. Med en kassa på 40 mkr blir bolagets planer på ett förvärv i Smarts egen storleksklass helt avhängigt på att man kan utnyttja det lån på EUR 7m från en amerikansk affärsbank som man förhandlat fram under hösten. Det i sin tur är villkorat till att bolagets aktie flyttas från observationslistan till ordinarie lista på NGM. Trots att en kraftig revision av förra kvartalets resultat undergräver förtroendet, så har kommunikationen från bolaget sakta kommit att fokusera mer på verksamheten. Förutsatt att bolaget lyckas a) visa att man linjerat sina intressen med övriga aktieägare, b) undvika konflikter och c) undvika en fortsatt utspädning för mindre aktieägare, ser vi att det ännu finns chans att minska förtroenderabatten i aktien och realisera potentialen. Sammantaget ser vi en hög potential, som dock är villkorad till ovan nämnda åtgärder, till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/smart_20191203.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se